– Vår metode er bedre

Lokalt vil vi fortsette å fremme forslag som gjør det lettere å være miljøvennlig. Foto: Steinar Wulfsberg-Gamre

Gruppeleder Eirik Lae Solberg holdt Oslos innlegg i beretningsdebatten under starten av Høyres årsmøte i dag. Her kan du lese og se talen i sin helhet:

Kjære landsmøte, valget i fjor høst ga dessverre Oslo et nytt politisk flertall, det mest venstrevridde byen har hatt. Og venstrepartiene ble så beruset av valgseieren at de begynte å kalle seg selv byregjeringen. Dette komiske jåleriet sluttet de først med denne uka da Jan Tores departement satte en stopper for det.

Gruppeleder Eirik Lae Solberg under Høyres landsmøte Mulighetskonferansen 2016. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen
Gruppeleder Eirik Lae Solberg under Høyres landsmøte Mulighetskonferansen 2016. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen

Men for Oslos innbyggere er maktskiftet langt mer alvorlig enn noen jålete titler. Vi har nå et byråd som styrer gjennom forbud og påbud. De innfører stadig nye tiltak som gjør hverdagen vanskeligere for innbyggerne.

  • Det blir forbudt å kjøre privatbil innenfor Ring 1 der blant annet Oslo S ligger
  • Det blir muligens forbud mot vedfyring
  • Parkering i boligområdene er nå avgiftsbelagt til klokken åtte om kvelden, seks dager i uka

Der Høyre la til rette for at menneskene i Oslo kunne leve livene slik de selv ville og gjorde det enklere å velge miljøvennlig, satser Arbeiderpartiet på pisk og tvang. Hans høyhet, Raymond Johansen, har sagt at det kommer til å svi.

Men, det som er så fint kjære landsmøte er at vår metode er bedre. Oslo er under Høyres ledelse blitt en av Europas mest miljøvennlige byer. De siste ti årene har biltrafikken i Oslo til tross for rekordhøy befolkningsvekst, faktisk gått ned.

Det har den gjort fordi vi satset kraftig på kollektivtrafikken. Kollektivselskapet Ruter, står i dag for over halvparten av landets kollektivtransport. Nå står Oslo foran store investeringer i ny Fornebu-bane og ny metrotunnel. Det er det ikke mulig for en kommune, selv ikke for en ganske stor kommune, å løfte alene. Det har Høyre forstått og regjeringen betaler halvparten. Det er en veldig god start.

Sammen med Akershus kjemper vi også for miljøprosjektet E18 som vil redusere køene og slippe bussene fram.

Lokalt vil vi fortsette å fremme forslag som gjør det lettere å være miljøvennlig. Nå foreslår vi for eksempel en plan for utslippsfrie busser og ferger i Oslo.

Gulrot er bedre enn pisk.

Se talen her: