En vellykket våraksjon

Åtte bydelsforeninger i Oslo Høyre tok lørdag 26. april på seg jobben med å rydde langs hele havnepromonaden i Fjordbyen. Nesten 40 Høyrefolk stilte opp fra Bestumkilen i vest via Bygdøy til Nordstrand Bad i Øst.

av: Jens Christian Blix // foto: Jens Christian Blix

[two_third]

Frogner Høyre koordinerte en vellykket aksjon sammen med flere andre bydelsforeninger. Målet var å gjøre hele fjordområdet klar til sommermånedene. Innbyggerne fortjener en by uten søppel og skrot rundt omkring på fortauskantene og kratt.

Det er ikke bare en ren og pen by som er viktig for Høyre. Det er nå våre velgere og medlemmer kan påvirke politikken og partiprogrammet frem mot neste valg. Vi stilte mannsterke opp både for byens vel og for innbyggerne. De fikk muligheten til å fortelle oss om sine hjertesaker og andre ting som kanskje bekymret eller gledet. Høyre var der for å lytte, og for å ta sakene videre inn i programprosessen.

En av de som hadde dukket opp for å lytte til velgerne var Bård Folke Fredriksen. På vår stand ved Aker Brygge kunne han fortelle om Fjordbyen og havnepromenaden. Det var en engasjert Fredriksen som stolt kunne presentere planene fremover for Fjordbyen og fortelle hva som hadde blitt gjort.

På standene våre hadde vi flotte og informative brosjyrer om Fjordbyen. Det var med stolthet at våre medlemmer kunne dele ut brosjyrene til de forbipasserende. Alle visste at Fjordbyen er på vei til å bli noe å være stolt av som innbygger. Med brosjyren i hånd kan de lese seg opp i hva som faktisk har skjedd, og skal skje videre fremover.

Brosjyrene var spesialbestilte for anledningen, og Camilla Johannessen og Steinar Wulfsberg Gamre kastet seg over oppgaven med å lage disse flotte brosjyrene. På vegne av hele Fjordaksjonsgjengen er vi meget takknemlig for arbeidet som ble lagt i å produsere disse.

Det var i ytterkantene det var mest søppel å finne. Både Ullern Høyre i vest, og Nordstrand Høyre i øst, hadde nok av søppel å ta tak i. Det var en flott og opplagt gjeng på begge sider som valgte å bruke lørdagen sin på å feie for sin egen dør. Nordstrand tok for seg Nordstrand bad, og gjorde den klar til en flunkende ny badesesong. Ullern tok for seg Bestumkilen og området rundt Skøyen stasjon. Bestumkilen hadde forøvrig vært i nyhetsbildet grunnet forsøpling tidligere samme uken. Den vestre delen av Oslo klarte Ullern å pensle ren og pen.

Når Oslo Høyre er ute på aksjon liker vi å kunne gi litt til alle. Vi er tross alt et parti for alle og enhver. Ved Aker Brygge hadde vi satt opp en tank med helium og blåste opp ballonger til glede for barn til den store gullmedalje. Dog må det sies at vi også kunne glede et par voksne med ballonger også. Det var et flott syn som møtte de som hadde tatt turen ned til området. Cirka 300 Høyre-ballonger danset rundt i luften fra hendene til både små og store.

Presseklipp

Ditt Oslo 24. april :

Ditt Oslo 25. april

Ditt Oslo 29. april:

Les saken

Nordstrand Blad 29. april:

Les saken

[/one_third_last] Sagene Høyre kunne melde om engasjerte velgere som var i overkant positive til at det var Høyre-folk som hadde tatt ansvar. Det ble foreviget med en Facebook-post fra vedkommende – inkludert i den posten: Et bilde av en søppelplukkende Høyre-mann.

Vi har flere bilder på vårt Facebook-album

Da vi kunne pakke sammen og knyte søppelsekkene klokken fire var det en gjeng motiverte medlemmer som visste at de hadde fått utrettet en forskjell for byen.

Det var to slitne medlemmer i Kampanjeutvalget til Frogner Høyre som hadde en god grunn til å være fornøyd med resultatet. Lene Haug og Jens Christian Blix hadde planlagt og koordinert kampanjen lang tid i forveien. Det hele hadde startet med en rekognoserings- og planleggingsrunde rundt hele Oslos fjordkant i piskende regnvær for å kartlegge plassering av stands. Søppelmengder ble møysommelig dokumentert. Da kan du tro at det var en gledens dag for disse to da det tikket inn meldinger fra standene om at det hadde vært vellykket.

Til slutt ønsker Frogner Høyre å takke både Oslo Høyre og sine samarbeidende bydelsforeninger: Ullern Høyre, Nordstrand Høyre, St. Hanshaugen Høyre, Vestre Aker Høyre, Sagene Høyre, Grünerløkka Høyre og Gamle Oslo Høyre.

[framed_box]

Slik blir fjordbyen

• 10 km lang havnepromenade fra Frognerkilen til Kongshavn
  • Containerterminalen flyttes fra Ormsund over til Sjursøya
  • Støy og nattlossing fra Oslo Havn skal begrenses
  • Filipstad utvikles med store friarealer ut mot sjøen
  • Sandstrender og sjøbad på Sørenga, i Bjørvika og på Filipstad
  • Vippetangen utvikles – Ny fiskehall og Teknisk Museum? Forslagene er mange!
  • Bjørvika ligger inntil Oslo S, men hva med Fjordtrikk langs vannet?
  • Sentrumsnære boliger med fjordutsikt

Fjordbyen brosjyre 2014