Virkelighetsfjernt å stenge Ring 1 permanent

Siden juli i fjor har Hammersborgtunnelen vært stengt, og samferdselsbyråd Marit Vea (V) tar til orde for at privatbilene ikke bør få tilgang når den gjenåpnes. Hun får støtte fra Aftenposten i en lederartikkel 23. april. Begrunnelsen deres er at stengingen har gått mye bedre enn ventet. Det er ikke sant.

Mehmet Kaan Inan
Mehmet Kaan Inan, samferdselspolitisk talsperson for Høyre i Oslo.

Trafikken er flyttet til trange gater

Det er en ren undervurdering av de negative følgene av stengingen. Trafikken har flyttet seg fra Ring 1 til trange bygater med liten kapasitet. Skoleveier er blitt farligere, og mange har fått et nabolag preget av støy, miljøbelastning og skader på grunn av biltrafikk. Å påstå at erfaringene utelukkende er positive, er et slag i ansiktet på alle dem som lever i disse områdene.

Statistikk og data fra Ring 1-stengingen viser at trafikken i dag hoper seg opp rundt Nationaltheatret, mange bomiljøer på St. Hanshaugen og på Alexander Kiellands plass. I rushtiden er det bomstille. Trafikksituasjonen rundt Nationaltheatret har vært så kritisk at Ruter flere ganger har måttet flytte busstraseer for å unngå trafikken inn til tunnelen.

Ikke en motorvei

Å flytte trafikken under bakken vil avlaste bomiljøene i sentrum, og en tunnel som binder øst og vest sammen, er ikke en «motorvei». Fartsgrensen er lav, og det har i stor grad vært lite trafikk utenom rushtiden gjennom denne tunnelen før stenging.

Det er gledelig å se at områdene rundt Tullinløkka blomstrer, og jeg er ganske sikker på at vi kan få til gode løsninger for næringsdrivende i området etter gjenåpningen. Det trenger ikke å være en motsetning mellom biltrafikk og et hyggelig Tullinløkka. Vi kan beholde uteserveringer, gjøre estetiske forbedringer og åpne denne delen av byen opp i større grad etter gjenåpningen. Dette kan vi klare uten å fjerne en viktig transportåre for Oslofolk.

Å ty til «cherrypicking» av data fra trafikkanalysene for å påstå at stengingen har gått bra kommer vi ikke til å gjøre. Jeg inviterer gjerne dem som ønsker permanent stenging av Ring 1, til en tur rundt på St. Hanshaugen, Nationaltheatret og Alexander Kiellands plass for å vise virkeligheten oslofolk opplever daglig.

Av Mehmet Kaan Inan, samferdselspolitisk talsperson for Høyre i Oslo