Volvatsvingen er tingen

Volvatsvingen er tingen

Det aller viktigste vi som politikere kan gjøre for at flere skal la bilen stå, er å gjøre kollektivtilbudet enda bedre. Det har Høyre jobbet målrettet med i mange år, og reisende i vest merker det godt. Her kan man velge mellom tre ulike t-banelinjer. Holmenkollbanen til Frognerseteren fikk metrostandard og sto klar ett år før VM på ski i 2011. I 2014 ble Kolsåsbanen åpnet i full lengde, også den med metrostandard og nye stasjoner.

Nyheter - Eirik Lae Solberg. Foto: CF-Wesenberg

Eirik Lae Solberg. Foto: CF-Wesenberg

Alle gamle t-banetog er byttet ut. Reisende med linje 2 Østeråsbanen og 3 Kolsåsbanen kan kaste rutetabellen fordi det sjelden er mer enn drøyt seks minutter mellom hver avgang, mens det er avganger hvert kvarter på Frognerseterbanen. Legg også til at t-baneringen og Lørenbanen har åpnet siden forrige gang Høyre overtok etter et AP-ledet byråd, og fjernet eiendomsskatten.

Om noen år blir t-banetilbudet enda bedre. Da åpner en fjerde t-banelinje i vest. Nye stasjoner på Skøyen, Vækerø, Lysaker og videre utover på Fornebu vil gjøre det enda enklere å reise hurtig og miljøvennlig. Fornebubanen er det bred enighet om, men Høyre er bekymret over at byrådet nå truer med å stanse byggingen om ikke regjeringen uten videre skriver ut en blankosjekk på halvparten av regningen for et prosjekt som allerede har blitt 5 milliarder kroner dyrere og seks år forsinket siden 2014. Selvsagt må kostnadene gjennomgås grundig. Det skylder vi bilistene som skal betale mye av milliardregningen.

Høyre har nylig fått flertall i bystyret for å bygge VolvatsvingenDet er gode nyheter for mange i Ullern bydel. Volvatsvingen er en 350 meter lang sporforbindelse fra den kommende Fornebubanen direkte mot T-baneringen. Det betyr at alle reisende til og fra Skøyen, Vækerø, Lysaker og lengre ut ikke tvinges via nye Majorstuen stasjon, men kan reise videre på T-baneringen. Det er planlagt åtte avganger i timen på Fornebubanen. Når Volvatsvingen bygges vil kapasiteten mellom de store arbeidsplassene og boligområdene på Fornebu og Skøyen, Nydalen, Forskningsparken og Blindern knyttes tettere sammen. Flere kan reise kollektivt. Færre velger bilen. Det er bra for alle.

Hvis Høyre vinner kommunevalget til høsten, vil vi i tillegg arbeide for en annen trasé gjennom sentrumsbydelene for den nye T-banetunnelen. Da kan man i fremtiden også ta banen fra Røa eller Skøyen til nye stasjoner på Bislett, Ullevål sykehus eller Grünerløkka.

Høyre har tidligere vist at vi klarer å holde to tanker i hodet samtidig. Det er mulig å få flere til å sette fra seg personbilen og reise kollektivt, uten at man setter ulike grupper av trafikanten opp mot hverandre slik byrådet nå har gjort i snart fire år. Alle kan ikke klare seg uten bil. Oslos innbyggere ønsker å leve miljøvennlig, om forholdene legges til rette for det. De behøver ikke å piskes. Det vet Høyre, for det har Oslo-folk vist i år etter år gjennom å velge miljøvennlig. Blir det byrådskifte til høsten, lover jeg at Oslo på nytt skal få et byråd som tar hensyn til at ikke alle er like, og respekterer ulikheter. Høyre vil bygge ut kollektivtilbudet, og vi vil bygge Røatunnelen.

Innlegget ble først publisert i Akersposten