Alle barn og unge skal kunne delta på minst én fritidsaktivitet

fotball

Gratis fritidsaktiviteter til barn i lavinntektsfamilier

fritidsaktiviteter for barn

Høyre er særlig bekymret for de som har minst fra før. 1 av 4 nordmenn har vært nødt til å be familie og venner om penger for å klare seg det siste året. Det er dobbelt så mange som i 2020, da hver syvende arbeidstager var permittert på grunn av koronapandemien. Rundt én av seks husholdninger har enten spart inn på mat for å kunne betale strømregningene, eller kuttet ned på strømforbruket for å få råd til å kjøpe noe å spise. Det meldes om lange køer ved landets matsentraler. De skyhøye prisene rammer ikke bare folk som står utenfor arbeidslivet. Stadig flere opplever at inntekten rett og slett ikke strekker til selv om de står i full jobb. Situasjonen er særlig krevende for de som har barn å forsørge på én inntekt, eller er avhengig av ulike trygdeytelser.

fritidsaktiviteter for barn

Barn og unge er den største brukergruppen i Oslo-idretten. For å stimulere til ytterligere aktivitet og frivillighet trenger vi både flere idrettsanlegg og bedre vedlikehold av de eksisterende anleggene. Fysisk aktivitet og idrett er viktig for en god oppvekst og fungerer som sosiale arenaer for barn i alle aldre. Lokale idrettslag er viktige samlingspunkt for frivillighet i bydelene.

Det er viktig å jobbe for å senke terskelen for at barn og unge kan delta i fritidsaktiviteter. Oslo Høyre vil derfor støtte initiativer som legger til rette for gjenbruk og bytte av utstyr knyttet til barne- og ungdomsaktiviteter, både innen idrett og kultur. Vi vil også jobbe for å gjøre utlånssentralene mer tilgjengelige, slik at flere barn får mulighet til å låne sports- og friluftsutstyr.

Det er ikke alle barn og unge som finner seg til rette i organiserte aktiviteter som idrett, korps og kulturskole. Kommunen må derfor også legge til rette for uorganiserte fritidsaktiviteter for barn og unge.

LES OGSÅ: