Oslo trenger en bedre bilpolitikk

Vedtatt på Oslo Høyres årsmøte 2025

Oslo trenger en bedre bilpolitikk

I 2022 var det registrert 214 345 biler i Oslo, tross det rødgrønne byrådets ønske om å gjøre det vanskeligere for folk å eie og bruke bil i byen. I løpet av åtte år med rødgrønt styre ble parkeringsplasser fjernet, det ble innført avgiftsbelagt beboerparkering flere steder og enkelte gater ble stengt for gjennomkjøring. En del av denne omleggingen har vært vellykket og har ført til bedre byliv, spesielt i sentrumskjernen. Oslo Høyre mener imidlertid at bilpolitikken bør være mer liberal i ytre by.

Oslo Høyre mener at politikken skal legge til rette for at folk skal få leve livene sine slik de ønsker. Politikken som føres må derfor hensynta innbyggernes ulike behov, valg og ønsker – også når det gjelder transport. I en travel hverdag kan det være krevende å kun benytte det faste rutetilbudet som ikke nødvendigvis tar deg fra der du er til dit du skal. Selv om trafikkveksten i Oslo bør tas med kollektivtrafikk, sykkel og gange, er bilen fortsatt viktig i mange folks liv.

I oktober 2024 var over 94 prosent av alle nyregistrerte personbiler i Oslo elbiler. Oslo kommune har satt et ambisiøst mål om at alle biler skal være utslippsfrie innen 2030. Dette bidrar til å både redusere luftforurensningen og klimautslippene, samtidig som innbyggerne får mer fleksibilitet i hverdagen.

Samtidig som vi anerkjenner at vi ikke har en by dimensjonert til at alle skal kunne kjøre og parkere egen bil, må vi la innbyggerne våre komme seg dit de skal. Uansett om det er å hente i barnehagen, levere på trening eller ta den daglige turen på butikken eller seniorsenteret. Næringslivet i byen vår må også kunne få gjort jobben sin, uten for mange unødvendige hindre. Politikernes jobb er å gjøre hverdagen til innbyggerne lettere og politikken som ble ført av det rødgrønne byrådet tok ikke tilstrekkelig hensyn til befolkningens varierte transportbehov.

Oslo Høyre vil:

  • Åpne stengte veier, særlig gjennomfartsveier, der det er hensiktsmessig
  • Gjenåpne enkelte gateparkeringsplasser som er fjernet eller endret av det rødgrønne byrådet, der det er hensiktsmessig.
  • I større grad tillate garasjeparkering i byggeprosjekter for å lette trykket på gateparkering.
  • Øke fleksibiliteten i parkeringsnormen i Oslo, blant annet ved å øke antallet parkeringsplasser ved boligprosjekter i ytre by
  • Nye gateparkeringsplasser kan ha elbil-lader.
  • Legge til rette for nok parkeringsplasser i områder med beboerparkering.
  • Endre de trafikale løsningene i Løkkeveien og området rundt Nationaltheatret, for å sikre bedre og mer effektiv trafikkavvikling.