Bompenger

Foto: Konstanchin, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons
Bompenger er et virkemiddel for å kutte utslipp, redusere biltrafikk og sikre finansiering til tiltak for byutvikling, nærmiljøtiltak, kollektivtransport, syklister og fotgjengere. Samtidig er bompenger er en økonomisk belastning for innbyggere og næringsliv i byen. Oslo Høyre er opptatt av å begrense kostnadene for privatpersoner og næringslivet mest mulig og arbeide for at staten tar et større ansvar for investeringene i hovedstadsregionen.
Dagens bompengesystem kan også slå skjevt ut ved at de som bor nær bompasseringspunktene betaler forholdsvis mye mer i bompenger for faktisk av bruk av veiene, enn folk som bor i andre steder av byen. Oslo Høyre vil derfor jobbe for å innføre veiprising basert på faktisk bilbruk så raskt som mulig, som erstatning for dagens bompengesystem – samtidig som personvernet ivaretas.
Gjennom bompengene får vi finansiert viktige samferdselsprosjekter i Oslo som gjør at flere kan reise med kollektivt, sykkel og gange. Bompengene vil årene fremover vil blant annet bidra til å finansiere:
- Forlegning av t-banenettet til Fornebu (Fornebubanen)
- Nytt signalsystem for t-banen som gjøre det mulig med flere avganger
- Oppgradering av Majorstuen stasjon
- E18 Vestkorridoren
- Støtte til driften av kollektivtilbudet
- Bygging av Ensjøsvingen på t-banenettet som vil gi mulighet for flere avganger på Furusetbanen
- Innkjøp av nye t-banevogner
- Økt kollektivtilbud i Groruddalen
- Planlegging av ny t-banetunnel gjennom Oslo sentrum