12 viktige samferdselsgrep for Østfold

Ved å etablere noen gode allianser med andre fylker, jernbaneaktører og Storting skal vi kunne få til mye. Her er mine forslag, i uprioritert rekkefølge.

Erik Unaas, fylkestingsmedlem for Østfold Høyre.

1 – Få på plass den nye rikstunellen – med nye dobbeltspor under Oslo. Denne er nødvendig for å få tilbake Østfold-togene til/fra vestsiden av hovedstaden (Skøyen og Lysaker, som etter hvert også blir utgangspunkt for Fornebubanen) – og å starte opp flere godstog.

2 – Stortinget, anført av Regjeringen, må bidra med flere kroner til kollektivtrafikken i fylket. Vi skal jo redusere bilbruken for å nå klimamålene, nå blir det omvendt. Hvordan skal unge og eldre uten sertifikat komme seg rundt nå …? I enkelte deler av Østfold går det knapt buss etter kommende ruteendring. Det er nødvendig å tenke en annen organisering av kollektivtrafikken i fylkeskommunen, og også se mer til nabofylker som lykkes.

3 – InterCity (IC) må fullføres som avtalt gjennom Østfold, helt til svenskegrensen for å harmonisere med våre svenske venner. To tog i timen fra Halden må på plass snarest ved bruk av krysningsspor. 

4 – Østre linje må videreføres med passasjertrafikk de 23 km fra Rakkestad til Sarpsborg, Banen ligger jo klar, til og med ERTMS og Bane Nor har godkjent kjøring av godstog i avvik. Å utnytte denne strekningen vil være et avgjørende grep for å bygge nye Østfold 2.0.

5 – Og vi må tørre tenke større tog-visjoner. Hvorfor nøler Samferdselsdepartementet med å sette i gang med KVU (utredning) av konsepter Oslo-Göteborg og Oslo-Stockholm? Der målsettingen også er mer gods fra vei til bane, der vi delvis bruker eksisterende jernbanenett og der vi vet det er interesse for internasjonal finansiering.

6 – Riksvei 19 gjennom Moss kan ikke utsettes. Årlig transporteres nesten 2 mill kjøretøy og 4 mill personer mellom Horten og Moss. Når disse skal igjennom Moss, blir det fort trafikkaos – de fleste skal jo videre, mot Oslo, mot Sverige eller mot andre deler av Østfold. I tillegg forbereder byen seg til ny jernbanestasjon og en fortsatt sterk innbyggervekst, ikke minst takket være nytt dobbeltspor og bare litt over 30 minutter med tog til/fra Oslo.

7 – Fylkesveier og riksveier må tilskuddsmessig sees i sammenheng – og likestilles. Nå asfalteres riksveiene fem ganger så hyppig som like trafikkerte fylkesveier. Gapet på vedlikeholds-etterslepet blir stadig større. Kan noen forklare hvorfor? Pengene kommer uansett fra samme kasse (statskassa) og bilistene er heller ikke mye opptatt av hvem som er veieier. Fylket tok over noen bruer fra Staten i sin tid, og det har vi heller ikke penger til å vedlikeholde (Moss kanalbru og Kjøkøysund retning Hvaler er to eksempler).

6 – E18 må fullføres. Hovedveiforbindelsen mellom Stockholm og Oslo går igjennom Indre Østfold. Men det mangler 15 km moderne vei mellom Vinterbro og Retvedt. Det er 4-felt på begge sider, og stadig økende trafikk (= kø). I over 30 år har vi ventet på denne, men utsettelsene kommer fortsatt. Nå er politikerne i Ås og Nordre Follo endelig klare for å finne en løsning = det gir et nytt, godt grunnlag..

8 – Byvekst-avtalen (i Nedre Glomma) er historisk. Hvordan kan vi ta elementer fra en slik over til satsinger og spleiselag i Moss og andre steder i Østfold?  Kanskje skal vi igjen snakke om et Østfold-pakke, vi hadde gode erfaringer med slikt konsept da 4 felts E6 og E18 ble bygget ut i fylket på 1990- og 2000-tallet.

9 – Fullfør Ski stasjon. Men avgrening og dobbeltspor til Kråkstad. Dette er det eneste grepet som kan gi enda flere tog igjennom til vestre og østre linje.

10 – Bygge gang- og sykkelveier – enklere. Det bygges knapt gang- og sykkelveier i Østfold. Rigide standarder og kvalitetskrav til planlegging og bygging gjør kostnadene nå så høye at knapt noen har råd. Vi har snakket om det før, vi må finne enklere og smidigere løsninger nå.

11 – Flytoget til Østfold. Vy planlegger en helt ny rutemodell fra 2027/2028, med muligheter for å kjøre persontogene fra begge linjene på Østfoldbanene via Oslo S til/fra Gardermoen. Uansett hvem som får konsesjoner i framtiden, Høyre vil i prinsippet fortsatt at flere aktører skal få kjøre tog, er dette spennende. Vi ønsker også minst en senere kveldsavgang avganger fra Halden/Sarpsborg og Rakkestad/Mysen til Oslo – både av hensyn til folk på jobb, og utelivet.

12 – Vi skal ha universell utforming på alle samferdselstiltak. Og det inkluderer også det å ha tilbud, det er ganske mange i dag som ikke har bil.

Men jeg har fortsatt tro på Østfold. Et fylke i verdens rikeste land.

Klart Østfold kan – om Høyre får bestemme mer.