Bedre framkommelighet skaper veksten i Østfold

Østfold fylke har en unik beliggenhet, nær Oslo, nær sjøen, nær Sverige (kontinentet) og med korte avstander mellom byene. Men vi har noen opplagte «missing links» på jernbane og vei. Med Høyre i førersetet på Stortinget, skal vi få disse på plass.

Erik Unaas.

Østfold Høyres årsmøte var helt klare i at InterCity (IC) og dobbeltspor på Østfoldbanens vestre linje må fullføres i tråd med Stortingets vedtak. I første omgang med dobbeltspor inn til Fredrikstad (indre IC), deretter videre til Sarpsborg, Halden og riksgrensen. Denne utbyggingen har ligget i vedtatte, nasjonale transportplaner (NTP) siden 2013.

Flere tog på Østfoldbanene. Med reisetid Fredrikstad – Oslo på 51 minutter og opp til fire tog i timen, åpner det seg helt nye arbeidsmarkeder i Østfold, og nye muligheter for å avlaste presset på hovedstaden.  Samtidig må strekningen Rakkestad – Sarpsborg på østre linje gjenåpnes for persontrafikk. Begge linjene, helt til og fra Halden, må etter hvert få to tog i timen som grunnoppsett.   

Først da bindes hele Østfold 2.0 sammen kommunikasjonsmessig. Og intensjonen er helt i tråd med Bane Nors mål da Blixtunnelen Oslo – Ski ble bygget. Nye togsett kommer neste år, det gir noen nye muligheter.

Mer gods på jernbanen. Det må legges til rette for mer gods fra vei til bane. Løsningene over er avgjørende for å nå våre nasjonale bærekraftsmål. Østfolds største industribedrifter står klare som kunder. Det å må etableres egne godsspor til de store havnene i fylket. I Moss ligger nærmest alt klart, men Bane Nor sier «nei». Her må det tydeligere politisk styring til.

Spesiell situasjonen i Moss. Trafikksituasjonen i ferjebyen må løses. Ny kanalbro i Moss og ny riksvei 19 gjennom samme by trenger å finne sin snarlige løsning. Rv19 er en nasjonal stamvei i forlengelse av ferjesambandet Moss – Horten. Både innbyggere og næringsliv taper enorme beløp ved å stå i svært saktegående køer her – hver dag. For utrykningskjøretøy er situasjonen kritisk.

30 års venting. E18 er hovedveiforbindelsen mellom Oslo, Stockholm og Baltikum. Men fremdeles, etter over tre tiårs planlegging, mangler 15 km motorvei mellom Vinterbro og fylkesgrensen Retvedt. Nå må denne på plass. Østfolds egen samferdselsminister Jon-Ivar Nygård vil ikke engang møte de lokale ordførerne for å diskutere framdriften.

Bro-utfordringer. Det nye Stortinget kommer til å diskutere situasjonen med broene, både de som trenger større vedlikehold – og nye. Prisen på den kommende passeringen av Sarpefossen er nå oppe i 4,7 milliarder. Det blir krevende. Men Høyres landsmøte gjorde i hvert fall et offensivt vedtak på Staten skal ha vedlikeholdsansvar for bruer som staten har bygget, selv om det er kommunale eller fylkesveier på hver side.

Nærheten til Europa forplikter. Østfold, som porten til Europa og god nabo til det nye NATO-medlemmet Sverige, har kommet i en helt ny forsvars- og sikkerhetsmessig posisjon. Et moderne samferdselsnett gir både fleksibilitet, styrket beredskap og avlastning. Derfor må også Samferdselsdepartementet snarest gå videre med å utrede grensekryssende jernbanekonsepter og sammenhengende dobbeltspor til Göteborg/København og Stockholm. Slik Jernbanedirektoratet også har bedt om. Inkludert i dette ligger å utrede muligheter for privat finansiering. Østfold Høyres årsmøte oppfordrer regjering til å legge inn dette snarest, og at det jobbes sammen med svenske myndigheter.

Samlet sett vil dette gi nasjonale virkninger og grunnlag for en betydelig styrket vekst og konkurranseevne i Østfold, et fylke med over 310 000 innbyggere – og alle muligheter.

Jernbane er også god eldrepolitikk, god inkluderingspolitikk, grunnlag for at flere kan fullføre utdanningsløpene, at flere kommer seg til idretts- og fritidstilbud og at vi får et bedre klimaregnskap i fylket.