Et kollektivtilbud som knytter Østfold sammen
Høyre ønsker å gjøre det naturlig å bruke kollektivtransport i Østfold. Dagens tilbud er for dårlig.
I et av Norges tettest befolkede fylker har vi en markant høyere bilbruk enn i resten av landet. Buss og tog må knyttes nærmere sammen, og hele kollektivtilbudet må styrkes. Østfold Høyre ønsker også å arbeide for reduserte billettpriser, og utvikling av gratistilbud.
Hvis vi skal få flere til å reise kollektivt, må vi ha et mer sammenhengende kollektivtilbud. Et nærliggende grep er å arbeide for en helhetlig sone- og tekststruktur for all kollektivtransport i Østfold, slik at billetter og månedskort kan brukes på tvers av buss og tog.
Et ytterligere skritt er å slå sammen Østfold Kollektivtrafikk med Ruter AS og Brakar AS. Det vil gi en mere slagkraftig organisasjon med økte muligheter for å redusere billettpriser for reisende.
Østfold Høyre ønsker å arbeide for et bedre busstilbud mellom bysentra og omland i vårt fylke. Det er også behov for å styrke busstilbudet til Sykehuset Østfold på Kalnes, og sørge for bedre korrespondanse med tog.
Vi vil arbeide for økt frekvens med jernbane, både på østre og vestre linje. Økt frekvens er avgjørende for at flere reiser kollektivt. For å styrke togtilbudet må Intercity-prosjektet få prioritet i kommende Nasjonal Transportplan. Dobbeltsporet til Fredrikstad må realiseres, og jernbaneløsningen for Sarpsborg og Halden må avklares.
Et viktig grep for jernbanen i Østfold er å føre østre linje helt frem til Nedre Glomma. 60.000 innbyggere i Indre Østfold og 140.000 innbyggere i Sarpsborg og Fredrikstad vil da bringes sammen, og i større grad få et felles arbeidsmarked.
For øvrig går vi ut fra at mange av Østfolds samferdselsutfordringer vil bli løst så snart samferdselsminister Jon-Ivar Nygård får tatt en prat med tidligere fredrikstadordfører Jon-Ivar Nygård.
Så sent som i valgkampen for to år siden lovet den daværende fredrikstadordføreren penger både til Intercity og til viktig veibygging i vårt fylke såfremt Arbeiderpartiet kom til makten. Det er på høy tid at Arbeiderpartiets nøkkelpolitikere viser interesse for transporttilbudet i Østfold også når de sitter i regjering.