Flere må få fullføre videregående i Østfold

Tidligere i vår fikk jeg høre historien om Marcus, som bor i en kommune her i Østfold. På ungdomsskolen deltok han lite i undervisningen, og fikk lite ut av den skolebaserte opplæringen. Han var mye frustrert og sint både hjemme og på skolen. Arbeidsuker på skolen var eneste lyspunkt. I 10. klasse fikk han mulighet til å komme inn på en tilrettelagt, alternativ opplæringsarena, hvor han fikk lære gjennom å jobbe.

Glenn Håkon Melby, fylkestingsrepresentant og medlem i Hovedutvalg for opplæring og næring.

Marcus viste fort gode ferdigheter med verktøy, og så raskt praktiske løsninger som andre ikke fant. Han ble også gradvis mer rolig, utadvendt og meddelsom utover året. Etter hvert fikk han arbeidspraksis i en bedrift der han kunne fortsette å jobbe deler av skoleuka, og har nå et klart og tydelig mål om å fullføre og få fagbrev.

Dette er en god illustrasjon på hvordan man kan hjelpe ungdom til å fullføre videregående opplæring ved å tilby en mer tilrettelagt opplæring i en arbeidslivsnær opplæringsarena. I Østfold har vi to slike alternative opplæringsarenaer: Fortene Opplæring i Indre Østfold og Café Hanco i Fredrikstad.

Det gir selvtillit og mestringsfølelse å ha et vitnemål eller fag- eller svennebrev i hånda. Det betyr mye for mange ungdommer og for oss som samfunn. Vi må derfor se nytt på hvordan vi kan få flere til å fullføre videregående opplæring

Fylkestinget i Østfold har nylig behandlet en tilstandsrapport for videregående opplæring i Østfold.  Rapporten viser nøkkeltall og utviklingstrekk for de offentlige videregående skolene i fylket og gir oss et detaljert og oppdatert grunnlag for å jobbe mer med kvalitet på systemnivå, på skolenivå og på linjenivå.

Selv om mye er positivt, har vi fortsatt en utfordring i at mange slutter og dropper ut fra skolen. I dag er det rundt 80% av elevene i Østfold som fullfører videregående opplæring. Selv om dette er en forsiktig bedring, er det fortsatt slik at 1 av 5 ikke fullfører. Dette er 5. dårligst i landet.

Vi må se nærmere på hvorfor så mange slutter underveis – og hvordan vi kan få dem inn i utdanningsløpet igjen.

Høyre mener det bør være et realistisk mål at minst 85% av elevene i Østfold fullfører og består videregående opplæring eller får et tilpasset opplegg som kan føre til et yrke og lønnet arbeid.

Og her må vi jobbe langs flere spor parallelt:

• Ved å styrke alternative opplæringsarenaer som Fortene Opplæring i Indre Østfold og Café Hanco i Fredrikstad, etablere ordninger som gir fagbrev i jobb, opplæring i bedrift og andre tilbud tilpasset voksne i ordinært arbeid.
  • Ved å redusere frafallet – færre må slutte underveis. Hvorfor slutter eleven? Hva kan vi gjøre underveis i skoleåret – og ikke minst i overgangen fra ungdomsskolen, mellom skoleårene og ved overgang til læreplass?
  • Gjennom å bidra til at flere som ikke har fullført, kommer tilbake i et opplæringsløp. Hva kan vi gjøre for å hjelpe hver enkelt for å komme tilbake? Hvordan kan vi lage oppfølgingsopplegg som bidrar til at flere føler trygghet og mestring og kan fullføre på sine premisser?

I august 2024 trer ny opplæringslov i kraft.  Den innebærer at alle elever får – ikke bare en rett til skoleplass – men også en rett til å bestå.

Skolene må gi hver enkelt elev mer og mer individuelt tilpasset opplæring fram til det er bestått. Dette vil gjelde både fra trinn til trinn og ved avslutningen av utdanningsløpet. Målet for meropplæringen og hvordan en elev skal kunne få bestått – om det skal være i form av en standpunktkarakter eller eksamen – skal avgjøres av skolen og i samråd med eleven det gjelder.

Dette innebærer at fylkeskommunen som skoleeier må planlegge for å tilrettelegge studieløp, undervisningsformer og eksamensordninger som sikrer at flere elever fullfører og består videregående opplæring.

Jeg er sikker på at Marcus har det bedre i hverdagen når han får bruke sine evner til å løse oppgaver og bidra i fellesskapet ut fra sine forutsetninger. Som samfunn har vi ikke råd til å gå glipp av de kreative løsningene og de gode bidraget ungdommer som Marcus kan bidra med.