Fritt skolevalg gir mer makt til elevene

Høyre vil at alle elever i videregående skal kunne velge mellom flere alternativer. Med venstresidens nærskoleprinsipp er det de med høyest karaktersnitt og de som er flinke i idrett som kan velge annerledes.

Sandra Lexander, fylkestingskandidat for Østfold Høyre.

Det finnes mange gode grunner til å ville velge annerledes. Noen har behov for et nytt miljø etter ti år på grunnskolen, andre ønsker å gå på en skole som har de programfagene eller språkfaget man ønsker å ta. Uansett hva grunnen måtte være, bør det være opp til elevene og ikke politikerne i fylket å bestemme.

Fritt skolevalg gir alle elever mulighet til å søke seg til eller fra skoler. Vi vil at alle skal kunne søke på flere skoler enn nærskolen, ikke bare de som har karakterer til å komme inn på Sciencelinja eller som er flinke i idrett og kan søke toppidrettslinjer på andre skoler. Alle bør kunne søke på de skolene de ønsker å gå på, uavhengig av hvilke karakterer eller fritidsinteresser man har.

Det er vår jobb å løfte frem alle de videregående skolene våre og sørge for de er attraktive for elevene. I stedet for å være redde for at noen studie-skoler blir mer populære enn andre, kan vi tenke nytt om studieforbedrende og la skolene spesialisere seg på ulike områder og lage profil-linjer som treffer ulike elevgrupper, slik at elevene kan finne et spennende skoletilbud mer tilpasset seg, sine interesser og ambisjoner for videre utdanning eller jobb. Flere av skolene gjør allerede det og vi vil støtte nye initiativer som kommer fra skolene for å skape et mer mangfoldig skoletilbud i Østfold.

Ingen skal måtte reise på tvers av fylket med mindre man selv ønsker det. Derfor vil Høyre innføre en reisegaranti, slik at ingen må reise langt for å gå på skole, og la elevene velge fritt mellom buss og tog ut ifra lokale forhold.

Når venstresiden kaller fritt skolevalg for karakterbasert opptak, glemmer de at også deres nærskoleprinsipp er karakterbasert. Med nærskoleprinsippet er det karakterer som avgjør om man kommer inn på 1., 2. eller 3. valget sitt av studieprogram. Med fritt skolevalg har man mer frihet til å velge hvor man skal eller ikke skal gå på skole, og ikke kun hvilket program man vil eller ikke vil gå.

Vi vil flytte makten fra politikerne og over til elevene. Derfor går Høyre til valg på fritt skolevalg i Østfold.