God fremkommelighet er viktig for bedriftene
De knappe fire årene med Viken fylkeskommune ga aldri Østfold-samfunnet den etterlengtede og høyst nødvendige satsingen på veier og samferdsel.
Siden mer befolkningstette deler av fylket fikk en større del av kaka, satt Østfold-kommunene igjen med 24% av den totale økonomiske rammen for drift, vedlikehold og investeringsprosjekter på samferdselssektoren. Dette ble i hovedsak brukt til såkalt forfallsinnhenting – det vil si lapping på allerede dårlige veier.
Høyres ambisjon for nye Østfold fylkeskommune er å bygge ut gode kollektiv- og samferdselsløsninger og legge til rette for økt mobilitet gjennom innovative kollektivløsninger i hele regionen. Vi ønsker å satse enda mer på næringstransport, tiltak for gående og syklende og satsing på kollektivtrafikk.
Fortsatt stort vedlikeholdsetterslep
Næringslivet i Østfold er avhengig av oppgraderte og trygge veier med god framkommelighet. Et velfungerende samfunn er avhengig av en veiinfrastruktur som gir god mobilitet og gode forbindelser med andre deler av landet og utlandet. Folk skal til og fra arbeid og varer og tjenester skal ut i markedet – raskt, trygt og effektivt.
«Høyre vil arbeide for at utbedring av eksisterende veier og bruer blir høyt prioritert.»
Vi ønsker at fylkesveiutbyggingen blir konsentrert om økt vedlikehold, økt akseltrykk og klassifisering til å kunne håndtere lange godsbiler.
Dette kan for eksempel være å rette ut svinger og lengre veistrekninger, forsterke veibanen så den tåler trailere, endre veistandarden for å redusere trafikkuhell og asfaltering av grusveier.
Østfold har fortsatt 190 km fylkesveier med grusdekke. Høyre vil sikre finansiering av nødvendig asfaltering og oppgradering for økt aksellasttrykk på hele fylkesveinettet. Som en langsiktig målsetting skal alle fylkesveiene i Østfold ha fast dekke, tåle 10 tonns akseltrykk, og ingen telerestriksjoner.
For å bedre trafikksikkerheten og øke framkommeligheten kan det, i noen tilfeller, være aktuelt å etablere helt nye veier eller legge om eksisterende veinett. Dette er dyrt og tidkrevende, og vil i noen tilfeller også være i konflikt med mål om arealbruk og demping av personbilbruk.
Bruinvesteringer blir krevende
Det vil også være helt nødvendig å avklare finansiering av de helt nødvendige utbedringene av Kjøkøysund bru og kanalbrua i Moss. Dette vil være store, tunge investeringer – som sannsynligvis vil måtte medføre en form for lokal medfinansiering. Høyre i Østfold vil ha en tett dialog med de aktuelle kommunene for å få dette avklart.
Høyre i Østfold vil være en aktiv vei-eier, slik at vi kan få realisert visjonen om en veiinfrastruktur tilpasset fremtidens behov – i hele Østfold!