Høyres politikk er for alle

Valgkampen rundt fylkestingsvalget har så langt i stor grad dreid seg om hvordan vi skal utvikle Østfold-samfunnet til å stå på egne ben, etter fire år i Viken. Stadig flere oppfatter at det ligger an til et skifte i det politiske landskapet i både kommunene og i fylkeskommunen, og debatten hardner til.

Glenn Melby,
Høyres 5.kandidat ved fylkestingsvalget i Østfold

Ofte ser vi at den saklige debatten blir erstattet med myter og forutinntatte meninger om Høyres politikk, spesielt fra fagbevegelsen og partiene på sosialistisk side, Én av de seigeste mytene er at Høyres politikk favoriserer kun de som allerede har mest. At Høyre står for en politikk som er bra for eliten og dårlig for resten.

Leserinnleggene i lokalavisene og kommentarene i sosiale medier viser at de med de sterkeste meningene faktisk sjelden har lest Østfold Høyres program, men at de kommenterer automatisk ut fra hva de tror vi står for.

Dette gir oss en god mulighet til å gjenta hva Høyre i Østfold ønsker å oppnå i den kommende fylkestingsperioden.

Høyres fylkestingsprogram bygger på flere av FNs bærekraftsmål  – med en balansert tilnærming til økonomiske forhold, sosiale forhold og miljøforhold – lokalt og regionalt. Vi ønsker å bidra til å skape gode lokalsamfunn. Å jobbe for at alle får like muligheter er en viktig del av Høyres grunnsyn.

Høyre i Østfold skal jobbe for at Østfold fylkeskommune skal sette i verk og aktivt følge opp tiltak for bedre folkehelse og utjevning av sosiale forhold, i samarbeid med kommunene og helse- og omsorgstjenestene.

Vi vil legge til rette for livsmestring og økt livskvalitet, blant annet gjennom inkludering i arbeidslivet, i utdanningsløp og i lokale fellesskap. Vi vil forhindre og redusere utenforskap og jobbe for at det etableres en handlingsplan for likestilling, inkludering og mangfold.

Helt konkret ønsker vi å etablere en handlingsplan for psykisk helse og selvmordsforebygging, og sette av midler til nødvendige tiltak. Høyre vil ha nulltoleranse for vold, rasisme, trakassering, mobbing og hets i fylkeskommunale skoler, virksomheter og folkevalgte organer.

Et bredt videregående skole og opplæringstilbud vil være ett av de viktigste virkemidlene vi har for å sikre den utviklingen vi ønsker i Østfold. Vi vil støtte opp om regionale, alternative opplærings- og arbeidstreningsarenaer som for eksempel Café Hanco i Fredrikstad og «Fortene Opplæring» på Høytorp Fort og Trøgstad Fort. Dette blir en arena for arbeidstrening, utdanning og arbeidsinkludering av ungdom i alderen 14-23 år i – og utenfor utdanning, som skal bidra til å bekjempe utenforskap.

Vi mener også det er viktig å fokusere på overgangen fra ungdomsskole og videregående skole – ikke minst for å fange opp særskilte behov og utenforskap tidlig.

Gode kulturtilbud i nærmiljøet bidrar til integrering, inkludering og mestring. Høyre vil utvikle fylkesbibliotekene og fylkesmuseene til åpne og inkluderende tilbud for læring og egenutvikling.

Høyre vil også innføre et digitalt aktivitetskort som gir barn, ungdom og lavinntektsfamilier gratis tilgang til kulturopplevelser og opplevelser i Østfold. Vi vil tilrettelegge for at barn og ungdom fra lavinntektsfamilier kan delta på aktiviteter og turer gjennom samarbeid med idrett, skoleaktiviteter og foreninger.

Mange ønsker å bruke stemmen sin på et parti som tar med seg alle og som gir alle like muligheter. Høyre i Østfold gjør nettopp dette – og du kan derfor trygt stemme på Høyre ved fylkestingsvalget 11. september.