Hva vil vi med «nye Østfold»?

Fra 1. januar neste år har vi igjen noe som heter «Østfold fylkeskommune». Hva kan vi gjøre for å sikre at den nye fylkeskommunen blir en god og effektiv ramme for det ansvaret organisasjonen skal ivareta på viktige områder som videregående skole, kollektivtransport og veibygging?

Personlig er jeg kandidat for Høyre til fylkestinget i nye Østfold. Etter åtte år som Høyres gruppeleder i bystyret i Fredrikstad ser jeg frem til å få være med på arbeidet på en politisk arena som er helt ny for meg. Men jeg ser samtidig at den nye organisasjonen ikke får noen lett start.

Etableringen av Viken fylkeskommune viste seg å være en kontroversiell beslutning. Senterpartiet gjorde kamp mot den nye fylkeskommunen til en hjertesak, og rev med seg sin samarbeidspartner Ap i arbeidet for å demontere den nye strukturen. Reversering skulle bli løsningen. Men stadig flere stiller seg tvilende til Senterpartiets reverseringsiver. Såvidt jeg forstår, viser meningsmålinger nå at flertallet av befolkningen i vårt fylke ikke lenger ønsker oppløsning. I tillegg forsøker Senterpartiet å løpe fra sitt løfte om at staten skal dekke oppløsningskostnadene. Dermed kommer tilbudet til innbyggerne under press. Vi risikerer at skoleelever og busspassasjerer må betale regningen for Regjeringens reverseringsløfter i valgkampen.

Alt dette er naturligvis en krevende ramme når nye Østfold skal bygges. Ikke desto mindre er jeg sikker på at det er et samlet fylkesting som etter valget vil ønske å gjøre det beste ut av situasjonen.

For min egen del vil jeg som medlem av det nye fylkestinget ha tre overordnede fokuspunkter for oppbyggingen av den nye fylkeskommunale strukturen. For det første – og aller viktigst – må vi sørge for at alle ressurser brukes slik at de i størst mulig grad kommer innbyggerne til gode. Dette er jo en selvfølgelig ambisjon. Utfordringen er å holde fast ved dette fokuset gjennom alle faser av politiske prosesser.

Dernest må vi sørge for at de mange gevinstene som ble oppnådd gjennom byggingen av Viken fylkeskommune i størst mulig grad blir ivaretatt når vi nå skal dele opp igjen. For eksempel er det slik at etableringen av en felles IT-struktur innenfor Viken ga en betydelig besparelse i forhold til de tre IT-avdelingene som eksisterte tidligere. Det er ingen grunn til at et slikt godt samarbeide skal løses opp. IT-funksjonen bør drives videre som en felles service for alle de tre fylkeskommunene i gamle Viken. Også på andre områder må vi vurdere om det er hensiktsmessig å videreføre samarbeide som er blitt etablert innenfor Viken. Og vi kan gjerne også gå videre og lete etter nye samarbeidsløsninger – både med Akershus og Buskerud, og også med kommunene i Østfold.

Det tredje hovedfokus jeg vil ønske å ha i byggingen av nye Østfold, er samspillet med kommunene. For innbyggerne i nye Østfold er det kommunene som er den viktigste offentlige instansen i hverdagen. Fylkeskommunen spiller annenfiolin. Det bør fylkestinget ha som utgangspunkt. Fylkeskommunens oppgave er å understøtte kommunene; ikke overstyre dem. Det gjelder ikke minst i plansaker. Der bør fylkeskommunen være mer lydhør enn hva vi har sett de siste årene, i flere deler av Østfold.

Som kandidat til det kommende fylkestinget skal jeg arbeide for en best mulig organisering av den nye fylkeskommunen – og for å hindre at Regjeringen velter regningen for oppløsningen av Viken over på Østfolds innbyggere.