Kvinnehelse er folkehelse

Unge jenter skal ikke bli fortalt at sterke smerter under sex er normalt, og behandlingen skal ikke være «å drikke litt vin og slappe av». Nå er det nok.

Gratulerer med kvinnedagen!

Torsdag 2. mars la kvinnehelseutvalget frem sin rapport. Der kommer det frem at kvinnehelse ikke er «interessant nok» eller «spennende nok» for legene. Det har faktisk skjedd minimalt med utvikling på de siste 24 årene, som var sist vi fikk en lignende utreding.

De siste årene har det gradvis gått opp for oss, og resten av landet at vi ikke har gjort nok for å hjelpe kvinner som lider av sykdommer som kun rammer kvinner. Det er vi lei oss for. Debatten har gjort oss bevisste på at det ikke er gjort nok og, at det er mange jenter og kvinner som har lidd i stillhet. Vi ønsker å bidra til en ny virkelighet, og på Viken Høyres årsmøte vedtok vi konkret politikk for å bedre situasjonen for kvinner og gi kvinnehelse den oppmerksomheten det fortjener.

Vi vil øke satsningen på forskning for allmennsykdommer og kvinnesykdommer betydelig, spesielt mener vi at leger og annet helsepersonells kunnskap må forbedres. Her er vi helt enige med kvinnehelseutvalget, som slår fast at det er for lite kunnskap om kvinner og kvinnesykdommer – og at kvinnesykdommer ikke har høy nok status i forskningsmiljøene. For å sikre dette vil få kvinnehelse inn i pensum på medisinstudiet, og opprette et nasjonalt kompetansesenter for alvorlige kvinnesykdommer.

Vi må også sikre bedre og diagnose-og behandlingsforløp for sykdommer som kun rammer kvinner, men også for de sykdommene som rammer menn og kvinner ulikt. Vi må likestille medisinen dersom vi skal få reel likestilling i Norge, det er et problem at menn sin helse og menn sine kropper er det som er utgangspunktet for hvordan vi forstår helse og hvordan vi behandler sykdommer.

Kvinnesykdommer rammer ikke bare kvinnen alene. Den rammer hele familier, ektemenn, kjærester, sønner og døtre på en helt annen måte – fordi det ikke er god nok kunnskap rundt behandlingen av sykdommene. Derfor haster det å finne ut hvordan vi skal heve statusen til kvinnehelse, og hvordan vi skal innrette systemene. For det er ikke godt nok at Jenny som TV 2 skrev om nylig, får beskjed om at sterke smerter under sex er normalt, og behandlingen er «å drikke litt vin og slappe av». Det er nok somling, det er nok nå.