Nei til kutt i rutetilbudet i Østfold!

Østfold-samfunnet trenger mer kollektivtrafikk, ikke mindre. Det er Østfold Høyre klare på. Vi ser nå fram til en full gjennomgang av tilbudene og ruteopplegget både på buss, tog og båt – og samtidig se disse transportformene mer tilpasset og mer i sammenheng enn det vi gjør i dag.

Thor Hals og Sissel Rundblad fra Østfold Høyres fylkestingsgruppe.
Foto: Erik Unaas.

Østfold fylkeskommune har ansvaret for bussrutene i fylket gjennom selskapet Østfold Kollektivtrafikk (ØKT). Fylkesdirektøren har foreslått et omfattende kutt, med umiddelbar virkning for å spare 19 millioner kroner i 2024.

Høyre i Østfold vil først ha en full selskapsgjennomgang av ØKT og rutetilbudet for å se alternativer og konsekvenser før vi kutter i kollektivtilbudet i store deler av fylket. Forsvinner først bussrutene, er det nesten umulig å få de reisende tilbake.

De vil finne seg andre reiseformer, inkludert bil. Stikk i strid med den nasjonale målsettingen med nullvekstmålet som vil kreve en betydelig fortetting av bebyggelse og vekst i bl.a. antall kollektivreiser.

For å dekke inn disse 19 millionene i 2024 ser Høyre i Østfold flere alternativer. Blant annet:

• Selge reklameplass på bussene – i andre fylker gir dette store inntekter.
  • Buss er svært rimelig i Østfold i dag, vi er sikre på at markedet tåler 5-10 prosent prisøkning.
  • Etablere rutiner (kontroller) som reduserer både antall snikere og (gratispassasjerer). Ansatte i busselskapene i Østfold har anslått at vi kan hente inn min. 10 millioner på dette – noe som også er i overenstemmelse med erfaringstall fra f.eks. Ruter.
  • Redusere kostnadene ved f.eks. å sette rushtids-definisjonen til kl 06.30-08.30 i stedet for dagens kl 06-11.00.
  • Bruke deler Østfolds andel av overskuddet fra Viken fylkeskommune 2023, i stedet for å sette dette i fond,

Dessuten mener vi det finns et stort potensial i å framsnakke kollektivtrafikken i Østfold. I stedet for stadige rutekutt som resulterer i en negativ spiral, må vi også se etter måter å øke inntektspotensialet. Fylkeskommunen må være langt mer offensive i samspillet med kommuner, pendleorganisasjoner og næringslivet. Tenk bare effekten av om arbeidstakere både i privat og offentlig sektor ble oppmuntret og belønnet til å reise kollektivt i istedenfor bil.

Høyre ønsker også et mye bedre samarbeid med fylkets 600 bussjåfører som vi har et indirekte arbeidsgiveransvar også for. Ingen vet så mye om hva som fungerer og ikke som denne yrkesgruppen. Sånn sett støtter vi opprettelsen av et eget samarbeidsforum for kollektivtrafikk i Østfold, der også yrkessjåførene er med.

Buss-tilbudet inkl. gjennomgang av ØKT og budsjett, kommer opp til behandling i fylkestinget i juni. Der vil Høyre fremme forslag som styrker, ikke raserer, mulighetene for at både du og vi kan kjøre buss til og fra jobb, skole og fritidstilbud både på dag og kveldstid i framtiden. Vi er også tydelige på å se buss, tog og båt i sterkere sammenheng enn hva vi Østfold-aktørene gjør i dag.

Og selvsagt er vi åpne for gode forslag fra deg som innbygger og næringslivsleder. Det er bare å ta kontakt.