Også vi når det blir krevet
Denne uken behandlet Stortinget og vedtok enstemmig om en storstilt satsing på det norske forsvar i tiden 2025-2036. Jeg har behov for å vise frem Østfold og hvordan vi særlig bidrar med utgangspunkt i Rygge.
Nå som både Sverige og Finland har blitt fullverdige medlemmer av NATO, er Rygge flystasjon i mitt eget hjemfylke Østfold i ferd med å bli en av Nordens viktigste flystasjoner. Dette stadfestes i langtidsplanen for forsvarssektoren, og jeg er svært glad for å kunne konstatere at det er full enighet om dette i Stortinget.
Det blir slått fast, at: «Evnen til å understøtte luftoperasjoner i hele landet forsterkes gjennom utvikling av Ørland, Evenes og Rygge flystasjoner med høy oppsetningsgrad og korte klartider, og Bardufoss med lavere oppsetningsgrad. Utvidelsen av kapasitet for å understøtte luftoperasjoner prioriteres ved disse fire basene og gir evne til hurtig mottak av allierte luftstyrker.»
I Østfold er det enkelt å se hvordan hele området fra Oslo til Göteborg bli etsammenhengende mottaksområde for NATO-styrker i fred, krise og krig. I dette mottaksområdet spiller Rygge flystasjon en avgjørende rolle. Det er ikke bare snakk om å kunne motta styrker for å forsvare Norge, men også styrker som ved behov skal kunne sendes videre østover, både til Sverige, Finland og Baltikum.
Rygge flystasjon, med sin tilknytning til Østlandet og nærhet til Sverige, blir avgjørende for å sikre alliert mottak i hele regionen og understøtte NATOs kollektive forsvar i hele det søndre Skandinavia og Baltikum. Dette blir viktigere enn før også for norske styrker, og betyr økt militær tilstedeværelse på Rygge både nasjonalt og innen NATO. Derfor er også amerikanske investeringer på Rygge viktige både for Norges sikkerhet og den kollektive sikkerheten i hele regionen.
Rygge flystasjon er også avgjørende viktig for Norges evne til å respondere hurtig på for eksempel terrorangrep eller andre former for alvorlige anslag mot samfunnet vårt. I langtidsplanen videreføres Rygge som base for helikoptrene til spesialstyrkene. Rygge skal videreutvikles med blant annet flere boligkvarter, og det skal bygges nye oppstillingsområder for tankfly gjennom NATOs finansieringsmekanisme samt nasjonale tiltak.
Til sist, er også Rygge svært viktig for forsvarsindustrien. Kongsberg Aviation MaintenanceServices AS (KAMS), som driver vedlikehold av fly og helikoptre, har gradvis bygget opp sin virksomhet på Rygge. Gjennom å lykkes med å konkurrere til seg viktige vedlikeholdsoppdrag internasjonalt, blant annet som et av de fem globale vedlikeholds depotene for motoren til kampflyet F-35, har KAMS blitt en suksesshistorie også internasjonalt. Samtidig forblir KAMS viktig for vedlikeholdet av Luftforsvarets egne fly og helikoptre.
Med den vesentlige satsingen vi skal gjennomføre i forsvarssektoren de neste årene, og det økte behovet for vedlikehold og understøttelse dette medfører, forsterkes de forsvarsindustrielle mulighetene på Rygge ytterligere fremover. Det er svært gledelig for våre og mine hjemtrakter.