Østfold er porten til Europa, alt ligger til rette for jernbanen

Østfold har en unik plassering på kartet. De raskeste vei- og jernbaneforbindelsene både til Stockholm og Göteborg/København går igjennom vårt fylke. Veiene er på plass, med et unntak (E18 ved Ski) – nå gjenstår jernbanen. Tør Regjeringen å ta noen raske, modige og visjonære beslutninger?

Erik Unaas, stortingskandidat for Østfold Høyre.

På samferdselsminister Jon Ivar Nygårds bord har det lenge ligget flere utredninger og grunnlag både fra svensk og norsk hold. Sånn for raskt å sortere:

Oslo – Fredrikstad – Göteborg – Malmö – København: Det ligger jo en bane her, men det mangler dobbeltspor mellom Öxnered og Moss. Jernbaneselskapene vet at markedet er tilstede i fullt monn. Antall tog til/fra Göteborg er økt de siste årene, avgangene til Malmö i sommer ble en suksess og utvides fra 2026, og SJ er klare til å kjøre nattog København – Oslo allerede fra desember i år. De planlegger i tillegg å videreføre togene helt til Berlin.

Men det er akilleshæl med bare et spor i søndre Østfold. I tillegg kommer bekymringen for hvordan vi løser den store mengden gods som skal til Østfold og Norge når den nye 14 lange vei- og jernbanetunnelen Fehrman Belt mellom Tyskland og Danmark åpnes i 2029. Göteborg havn får også stadig større betydning, ikke minst i NATO-sammenheng.

Om de to regjeringene legger fire milliarder hver på bordet, det er ikke mye i jernbanesammenheng, kan imidlertid noen raske grep taes. Bl.a. krysningsspor etter Kornsjø. I tillegg må vi ha tilbake den gamle ordningen med hjelpelok for godstog i den krevende Tistedalsbakken øst for Halden.

Oslo – Stockholm 2:55 AB: Nesten alle kommunene og regionene mellom de to nordiske hovedstedene er nå med, Østfold fylkeskommune kom også på plass og møter både politisk og administrativt i styrende organ. Selskapets VD Jonas Karlsson sier det nye konseptet kan stå ferdig i cirka 2035, med 170 km ny «Grensbana» fra Ski til Karlstad og 75 km «Nobelbanan» mellom Kristinehamn og Örebro. Det finnes private aktører som er klare med finansiering, bare to Regjeringene kan gi klarsignal. En liknende modell a la Öresundsbroen ble raskt nedbetalt.

Reisetiden halveres til tre timer (3,5 fra Fredrikstad via Ski), og med billettpriser til 900 kroner blir det sunn konkurranse med de 20 daglige flyavgangene mellom Oslo og Stockholm. I tillegg skal altså skattebetalerne slippe regningen.

Ja fra ambassadøren. En positiv svensk ambassadør til Oslo, Mikael Eriksson, sier at vi må komme til et punkt der «nu kjör vi». Fylkesrådsleder i Akershus, Anette Solli (Høyre), understreker at Sverige er vår viktigste handelspartner, at tog er et svært effektivt og behagelig transportmiddel og at det er opp til oss selv å rigge for at Europa enkelt kan komme til Oslo. – Vi må kjenne vår besøkelsesetid nå, ellers blir vi «utenforlandet», sier hun.

«Et drama om (nordiska) järnvägen nærmer seg et avgjörande», skrev reporter Lars Näslund i en analyse svenske avisen «Dagens Nyheter» nylig. Så er det store spørsmålet: får vi en modig norsk Regjering som kan bidra både til et raskt og positiv beslutning?

Vi prater så mye om nordisk samarbeid i festtaler. Nå er det tid for å vise handling.