Østfold får minst, også til kultur

Det er ikke bare inntektssystemet for kommunene som er skjevfordelt. Det er også en skjevfordeling i statlige kulturtilskudd mellom fylkene. Østfold er en av «taperne» her også.

Sandra Lexander, fylkestingsrepresentant for Østfold Høyre.

Frem til 1. januar 2024 var vi en del av Viken, som var det fylket som mottok minst i statlige kulturtilskudd per innbygger. Østfoldkommunene prioriterer også kultur minst i landet. Samtidig har Østfold fylkeskommune og mange av Østfoldkommunene en trang økonomi og begrenset med rom til å satse på kultur, selv om vi vet at dette er viktig både for å bedre folkehelsen, men også for å skape, bygge og ivareta identitet.

Vi er opptatt av at det skal være et godt, tilgjengelig og variert kulturtilbud i hele landet – både for de som aktivt tar del i kulturaktiviteter og de som vil oppleve kulturtilbud som tilskuere. Derfor mener vi at man må redusere ulikheten mellom fylkene i fordelingen av statlige kulturtilskudd og sørge for at en trang økonomi i kommuner og fylker ikke rammer kulturlivet like hardt.

For hvis Østfold får mindre i kulturtilskudd fra staten fordi fylket og kommunene i Østfold har mindre penger å bruke på kultur selv, så havner vi i en negativ spiral hvor taperne er innbyggerne og kulturaktørene i Østfold. Men det burde ikke være vanskeligere å starte opp, drive og videreutvikle gode kulturtilbud i Østfold, enn andre steder.

Om vi skal klare å snu de negative folkehelsestatistikkene i Østfold og redusere ulikheten mellom folk i Norge, så er kulturtilbud en viktig del av det. Derfor bør man også se på fordelingen av statlige kulturtilskudd mellom fylkene og jobbe for at trang økonomi i kommuner og fylker ikke skal ramme kulturlivet like hardt.

Det er ingen grunn til at Østfold skal være på bunnen her også.