Østfold trenger nye energiløsninger

Kjernekraft, solkraft, utbygging av mer vannkraft og kanskje også utbygging av vindkraft. Industri er grunnlaget for vår velstand. Skal industrien i Østfold utvikles videre, trenger vi mer energi.

Truls Velgaard, fylkestingskandidat for Østfold Høyre.

De senere årene har industriutviklingen i Østfold sakket akterut på grunn av mangel på kraft. I kampen for å tiltrekke seg attraktive arbeidsplasser er det avgjørende å kunne tilby energi. For alle områder i vårt fylke er dette nå et kritisk problem.

Nye energiformer vil være helt nødvendige for å sikre fremtidens kraftbehov. Også vårt fylke må være en del av denne utviklingen. Østfold Høyre har programfestet at vi er positive til en nærmere utredning av kjernekraft. Det arbeides med interessante, nye konsepter for kjernekraftproduksjon. Gjennom et sterkt fagmiljø i Halden har Østfold gode forutsetninger for å være med på denne utviklingen.

Vindkraft vil være en viktig del av en fremtidig norsk energistruktur. Dersom kommuner i Østfold skulle velge å åpne for vindkraftutbygging, ønsker Høyre at dette skal komme kommunene til gode gjennom rett til å kreve inn en produksjonsavgift.

Også solkraft inngår i en fremtidig norsk energimiks. Østfold Høyre vil at alle offentlige bygg skal kartlegges for å bygge ut solcelleanlegg der det er hensiktsmessig. Støtteordningene for solcelleanlegg på privatboliger må videreutvikles.

Historisk er Østfold en vannkraftprodusent med flere betydelige kraftverk. For noen år siden skjedde det en stor oppgradering av Vamma kraftstasjon i Indre Østfold. Også i Sarpefossen er det fortsatt et potensial for en meget stor økning i produksjonskapasiteten. Østfold Høyre mener det er svært viktig at det legges til rette for å gjennomføre denne utbyggingen.

Dessverre har Ap/Sp-regjeringens skattepolitikk skapt usikkerhet rundt lønnsomheten i norsk vannkraftproduksjon. Høyre ønsker attraktive og forutsigbare rammebetingelser både for vannkraft og for all annen energiproduksjon i Norge.