Resolusjoner og uttalelser fra Østfold Høyres årsmøte 2025

Østfold Høyres årsmøte 8. februar 2025 vedtok sju resolusjoner og uttalelser.

Resolusjon – Et forsvar for hele landet
Resolusjon – Hurtig framkommelighet skaper veksten i Østfold
Resolusjon – Redde livet i Oslofjorden
Resolusjon – Løpende barnehageopptak for økt likestilling og fleksibilitet
Resolusjon – Tilrettelegging for eldreboliger
Uttalelse – Nordisk Luftoperativt senter må legges til Rygge
Uttalelse – Ja til økt satsing på jernbane i Østfold

Resolusjon – Et forsvar for hele landet

Den dype freden er for alvor over. Etter de 30 fredeligste og mest stabile årene i verdenshistorien, står Norge og Europa i den mest alvorlige sikkerhetspolitiske situasjonen siden andre verdenskrig. Vårt levesett, våre verdier og våre interesser er for første gang på lenge under sterkt press.

Hver dag dør det mennesker i en meningsløs krig i Europa. Ukraina forsvarer hver dag både sin egen og vår frihet. Norge må øke støtten til Ukraina med våpen og opplæring, og vi må øke vår egen trygghet ved å ha et godt forsvar i hele Norge.

Norske interesser forsvares ikke av seg selv

Vår trygghet sikres gjennom NATO-medlemskapet. Alliansen har vært en suksess. Norge har lenge lent seg på at USA og andre allierte vil stille opp nærmest ubetinget om vi ble utsatt for et angrep. Det kan vi ikke lenger ta for gitt.

Høyre mener Norges rolle i NATO er å være tilgjengelig for sikkerhet med baser i hele landet. Vi bør derfor arbeide for tilstedeværelse og trening i Norge sammen med de andre nordiske landene

Av våre allierte er det kun USA som har mulighet til å demme opp for autoritære krefter, i kampen om innflytelse i verden. Amerikanerne leder teknologiutviklingen i verden, og de har langt større økonomisk vekst enn Europa. Likevel har amerikanerne vært åpne om at Europa må ta et større ansvar for egen sikkerhet, fordi USA må prioritere å demme opp for Kina.

Østfold Høyre vil:

  • At NATO fortsatt skal være den viktigste sikkerhetsgarantien for Norge.
  • At NATOs toprosentsmål er et absolutt og ufravikelig minstekrav.
  • At Norges hovedrolle, som et naboland til Russland, er å holde NATOs nordflanke.
  • Fjerne Norges selvpålagte restriksjoner mot allierte baser på norsk jord.
  • Jobbe for permanent, alliert tilstedeværelse, felles kommandostruktur og øvelser i nordområdene.
  • Sørge for at forsvarets baser ikke brukes som et distriktspolitisk verktøy
  • Gjennomføre en massiv satsning på Forsvaret, slik at man er i stand til å sikre norske interesser.
  • Forsvaret må tilby konkurransedyktige bo-, lønns- og arbeidsvilkår for å sikre at det rekrutteres og beholdes flere.
  • Tillate frivillige å søke seg til militærtjeneste frem til fylte 25 år.
  • Samarbeide med og utvikle norsk forsvarsindustri for å sikre nok forsvarsmateriell
  • Sikre luftvern av alle større norske byer
  • Tillate at Oljefondet investerer i vestlig våpenproduksjon.
  • Innføre en mulighet om å avtjene verneplikten hos våpenprodusenter.

Resolusjon – Hurtig framkommelighet skaper veksten i Østfold

Østfold fylke har en unik beliggenhet, nær Oslo, nær sjøen, nær Sverige (kontinentet) og med korte avstander mellom byene. Men vi har noen opplagte «missing links» på jernbane og vei. Med Høyre i førersetet, skal vi få disse på plass.

  • InterCity (IC) og dobbeltspor på Østfoldbanens vestre linje må fullføres i tråd med Stortingets vedtak. I første omgang med dobbeltsporet inn til Fredrikstad (indre IC), deretter raskt videre til Sarpsborg, Halden og riksgrensen. Denne utbyggingen har ligget i vedtatte NTP’er helt siden 2013.
  • Det må sikres to tog i timen i grunnrute på begge linjer hele veien til Halden gjennom for eksempel krysningsspor sør for Fredrikstad mot riksgrensen.
  • Samtidig må strekningen Rakkestad – Sarpsborg på østre linje gjenåpnes for persontrafikk. Først da bindes hele Østfold godt sammen kommunikasjonsmessig.
  • Det må legges til rette for mer gods fra vei til bane. Løsningene over er avgjørende for å nå være nasjonale bærekraftsmål. Østfolds største industri-bedrifter står klare som kunder. Det må etableres egne godsspor til de store havnene i fylket.
  • Ny kanalbro i Moss og ny riksvei 19 gjennom samme by må finne sin snarlige løsning. Denne er en nasjonal hovedfartsåre i forlengelse av ferjesambandet Moss – Horten. Både innbyggere og næringsliv taper enorme beløp ved å stå i svært saktegående køer her – hver dag. For utrykningskjøretøy er situasjonen kritisk.
  • E18 er hovedveiforbindelsen mellom Oslo, Stockholm og Baltikum. Men fremdeles, etter over 30 års planlegging, mangler 15 km motorvei mellom Vinterbro og fylkesgrensen Retvedt. Nå må denne på plass.
  • Innføre Reis – rabattordning for enkeltbilletter i Østfold, etter inspirasjon fra Ruter i Oslo og Akershus.

Østfold, som porten til Europa og god nabo det nye NATO-medlem Sverige, har kommet i en helt ny forsvars- og sikkerhetsmessig posisjon. Et moderne samferdselsnett gir både fleksibilitet, styrket beredskap og avlastning.

Derfor må også Samferdselsdepartementet snarest bestille det mulighetsstudie på grensekryssende jernbanekonsepter til Göteborg/København og Stockholm, som Jernbanedirektoratet også har bedt om. Inkludert dette ligger å utrede muligheter for privat finansiering. Samspillet med svenske jernbanemyndigheter må vektlegges.

Samlet sett vil dette gi nasjonale virkninger – og en betydelig styrket vekst og konkurranseevne i Østfold, et fylke med over 310 000 innbyggere og alle muligheter.

Resolusjon – Redde livet i Oslofjorden

Oslofjorden er en av Norges mest verdifulle naturressurser. Fjorden har en unik geologi, en strandsone på over 4 000 kilometer, og er et av Norges mest artsrike områder med flest rødlistede arter. Fjorden er også Norges største reiselivsdestinasjon og har stor betydning for nasjonal identitet, økonomi og friluftsliv.

Til tross for sin betydning står Oslofjorden overfor en økologisk kollaps. Forverrede oksygenforhold, utslipp fra kommunale avløp, avrenning fra landbruk, overfiske og annen menneskelig aktivitet har ført til drastisk nedgang i biomangfold og fjordens evne til å opprettholde sitt økosystem. Dette kan ikke løses av enkeltkommuner alene. Oslofjorden er et nasjonalt ansvar som krever en helhetlig og koordinert innsats.

Østfold Høyre ber Regjeringen om at det utarbeides en helhetlig, ny handlingsplan som inkluderer konkrete mål og tiltak for å redusere avrenning av næringsstoffer, hindre ulovlig utslipp og restaurerer ødelagte habitater. For å sikre oppslutning om tiltakene er det viktig å tenke vern gjennom bærekraftig bruk. En handlingsplan må ivareta fiskerinæringen i ytre Oslofjord og fremme bærekraftig fiske og rekreasjon. Det skal foretas en gjennomgang av dagens lover og forskrifter for å sikre at disse er tilstrekkelige for å beskytte og restaurere Oslofjorden. Planene må inkludere en rettferdig og realistisk fordeling av kostnadene mellom staten, kommunene og berørte næringer.

Resolusjon – Løpende barnehageopptak for økt likestilling og fleksibilitet

I dag er det kun ett hovedopptak i barnehagene i de fleste kommuner, noe som skaper store utfordringer for småbarnsforeldre. Når barn fødes etter fristen for hovedopptak, kan foreldrene måtte vente opptil et år før de får barnehageplass. Dette medfører at kvinner, som ofte har hovedansvaret for omsorgen, forsinkes i å komme tilbake til arbeidslivet.

Situasjonen bidrar til skjevheter i arbeidsmarkedet med lavere yrkesdeltakelse for kvinner, reduserte karrieremuligheter, og svekket økonomisk grunnlag for familier. Løpende barnehageopptak er derfor avgjørende for å fremme likestilling og sikre at begge foreldre har like muligheter til å delta i arbeidslivet.

Dagens tilskuddsordning til private barnehager gir også lite fleksibilitet for løpende opptak, ettersom tilskuddet kun gis for barn med oppstart fra august og ut desember.

Østfold Høyre mener at det må innføres løpende barnehageopptak for å sikre:

  1. Økt likestilling: Løpende opptak reduserer presset på kvinner som ofte blir forsinket i arbeidslivsdeltakelse.
  2. Bedre arbeidslivsdeltakelse: Løpende opptak gir foreldre mulighet til raskere å returnere til jobb etter permisjon.
  3. Familiefleksibilitet: Foreldre skal kunne planlegge og tilpasse arbeids- og familieliv uten lange ventetider på barnehageplass.
  4. Økonomisk trygghet: Redusert risiko for økonomiske tap som følge av unødvendige lengre perioder hjemme.

Høyre i Østfold vil arbeide for at kommuner innfører løpende opptak, slik at alle barn får like muligheter uavhengig av fødselsdato, og at foreldre får den nødvendige støtten for å kombinere familieliv med karriere.

Østfold Høyre oppfordrer regjeringen, kommunene og partiets representanter til å prioritere arbeidet for løpende barnehageopptak og fremme fleksible ordninger for småbarnsfamilier.

For likestilling, familiefleksibilitet og økonomisk trygghet for alle!

Resolusjon – Tilrettelegging for eldreboliger

Levealderen øker, og vi får stadig flere eldre i samfunnet. Mange ønsker å bo hjemme og klare seg selv så lenge som mulig. For at flest mulig eldre skal kunne leve et verdig liv hjemme lengst mulig, må kommunene finne nye, bedre løsninger, blant annet ved å bygge langt flere tilrettelagte eldre- og omsorgsboliger.

Slike boliger kan etableres av kommunen, i privat regi eller ved ideelle aktører. Vi trenger fleksible, finansielle modeller som gjør det mulig å utvikle flere boliger. Dette innebærer å legge til rette for selvstendige leiligheter med planløsninger tilpasset et synkende funksjonsnivå og økende behov for hjelp. Boligene bør plasseres i tilknytning til baser for hjemmetjenester, noe som vil avlaste kommunens ressurser og sikre at de eldre får den hjelpen de trenger.

En sentral utfordring er ensomhet blant eldre som bor alene. Derfor er det viktig å ha et bredt tilbud av alternative boformer som bofellesskap, hvor trygghet og fellesskap kan bidra til å forebygge sykdom og depresjon.

En kombinasjon av styrket hjemmetjeneste og mer varierte boformer vil gjøre det mulig for flere eldre å bo hjemme lengre og utsette behovet for mer omfattende hjelp.

Østfold Høyre vil:

– At kommunene utarbeider konkrete planer for behovet for eldreboliger i årene fremover, i samarbeid med private aktører, og finner egnede tomter eller eksisterende bygg til dette formålet.

– At det legges til rette for finansiering gjennom lån og tilskudd fra Husbanken for både private og ideelle utbyggere, slik at boligene blir økonomisk tilgjengelige for eldre med vanlige inntekter og pensjoner.

– At kommunene fremmer varierte boformer og aktivitetstilbud som kan bidra til bedre livskvalitet for eldre.

Uttalelse – Nordisk Luftoperativt senter må legges til Rygge

Et viktig sikkerhetspolitisk virkemiddel og avskrekking for Putin er å få etablert raskest mulig et nordisk luftoperativt senter. Hvis NATO de neste ukene peker på at det skal etableres et nordisk luftoperativt senter i Norge, er den beste og eneste løsningen på Rygge flystasjon. 

Utenom at både luftforsvaret, og at de nordiske landene, og miljøer i NATO peker på Rygge. Så er det å legge senteret til Rygge:

  • Raskest
  • Rimeligst 
  • Mest bærekraftig mannskapsmessig. 

Uttalelse – Ja til økt satsing på jernbane i Østfold

Østfold fylke spiller en betydelig rolle nasjonalt for frakt av godstransport på vei, sjø, og jernbane. Svært mye av trafikken til og fra kontinentet kommer via E6 og Østfoldbanen gjennom fylket.

Østfold nærmer seg 320 000 innbyggere og av disse bor cirka halvparten i Nedre Glomma.  Som tidligere industribyer har Fredrikstad og Sarpsborg historisk sett hatt en høyere befolkningsvekst enn arbeidsplassvekst. Arbeidsplassunderskuddet totalt sett de siste 10 år utgjør – 1 439 for Nedre Glomma. Avviket dekkes opp av pendling. Hver dag pendler om lag 28 000 mennesker inn og ut av Nedre Glomma. Tallet har økt med 70 % de siste 20 årene, mens togtilbudet har vært tilnærmet det samme. 

Dagens togtilbud på Østfoldbanene er utilstrekkelig. Til tross for den nye Blix-tunnelen Oslo – Ski, er det knapt økning i tilbudet på østre linje eller på vestre linje syd for Moss. Godstransporten er redusert. Resultatet er at mange heller velger alternative transportmidler, eller kjører bil til f.eks. Råde eller Ski stasjoner.

Det er godt dokumentert at etterspørselen etter togreiser stiger dersom reisetiden reduseres og antall avganger økes. Eksempelvis har InterCity strekningen Oslo-Skien og Oslo-Lillehammer økt sin passasjervekst med over 100 % de siste 10 år. Skal regionen fortsette å vokse, må en sikre et bedre togtilbud da kapasiteten for lengst er sprengt.

Det er foretatt flere utredninger om oppgradering av Østfoldbanens vestre linje. Vesentlig er Jernbanedirektoratets Fjerntogstrategi av 26. april 2019, rapport om videre utvikling av InterCity-strekningene av 25. mai 2023 og Mulighetsstudien Oslo-Gøteborg 29. september 2023.

Som en del av NTP for 2025-2036 ble det vedtatt en Effektpakke for Østfoldbanen, som innebærer at det skal tilbys to tog i timen som grunnrute til Fredrikstad. Dette er en sentral del av InterCity-satsingen på Østlandet, og har ligget fast inne i Nasjonal transportplan (NTP) siden 2013. 

Tabeller fra Mulighetsstudien og rapporten om InterCity-strekningene viser at utbyggingen av dobbeltspor på Haug-Seut er avgjørende for å øke frekvensen på strekningen. Dette vil ikke bare gi flere avganger til Fredrikstad, men også øke avganger til Moss, Rygge, Råde og Sarpsborg. Den er også avgjørende for kapasitetsutvidelse til Halden. I Jernbanedirektoratets rapport fremgår det eksempelvis på side 6: 

“På Østfoldbanen vil pågående utvikling gjennom Moss gi en kapasitetssterk forbindelse hele veien til Haug, like ved Råde, på Østfoldbanens vestre linje. Dette kan gi en mulighet til å utvide rushtilbudet (utvidet rushperiode) til Halden når Sandbukta-Moss-Såstad står ferdig, men det vil ikke muliggjøre to tog i timen til Fredrikstad. For å få til to tog i timen til Fredrikstad hele døgnet er det nødvendig med dobbeltspor-utbygging til Seut dersom det også skal kjøres andre tog på strekningen”. 

Fredrikstad kommune har stilt spørsmål til jernbanedirektoratet om flere krysningsspor vil kunne erstatte et dobbeltspor mellom Haug–Seut. Jernbaneverket har besvart følgende til spørsmålet: 

“Dette tilbudet er vurdert både med tiltaket dobbeltspor Haug-Seut, og med dagens linje inkludert mulige forbedringer i infrastruktur for å få til to tog i timen sør for Fredrikstad. Analysen konkluderte med at tilbudet ikke vil være mulig å realisere uten dobbeltsporet Haug-Seut. Dette er begrunnet i at godstransport vil bli fortrengt, og driftsstabiliteten vil bli dårlig uten dobbeltspor”. 

Godskonseptet i Mulighetsstudien inkluderer flere krysningsspor langs dagens trasé mellom Råde og Fredrikstad. Dette er primært gjeldende for å øke godskapasiteten og vil ha liten effekt på persontrafikken. For å bygge dobbeltspor må en også endre dagens 145 år gamle trasé grunnet krevende grunnforhold.

Dette er påpekt i Bane NORs utredninger som konkluderer med at dagens trasé ikke er egnet for et fremtidsrettet dobbeltspor. En satsning på krysningsspor vil derfor bli en dyr og krevende mellomløsning med vedvarende konflikt mellom gods- og persontrafikk på linjen. Konklusjonen til Jernbanedirektoratet er derfor å bygge dobbeltspor mellom Haug-Seut med kostnadsreduserende tiltak.

En ferdigstillelse av dobbeltspor mellom Haug-Seut vil gi en reisetid på 51 minutter fra Fredrikstad–Oslo, og ned mot en time mellom Sarpsborg og Oslo. En oppgradering av jernbanen handler ikke nødvendigvis bare om spart reisetid, men også om økt kapasitet, frekvens og punktlighet. Dette er helt vesentlig for å øke bostedsattraktiviteten for hele regionen.

Det er helt vesentlig for Østfold å fastholde målsettingen om to tog i timen i grunnrute helt til Halden. For å få til to tog i grunnrute til Halden så må det bygges dobbeltspor mellom Haug-Seut, samt at det må gjøres flere tiltak på stasjonene blant annet i Sarpsborg og Halden.

Økt kapasitet til Sarpsborg vil også gi et bedre trafikkgrunnlag, og derav øke mulighetene for å utnytte linjen Sarpsborg-Rakkestad på østre linje. I tillegg må også jernbanens noe annen infrastruktur på østre linje oppgraderes, bl.a. for å kunne gi beredskaps- og avlastning for vestre line ved avvik. 

Østfold Høyre vil jobbe målrettet for to tog i timen i grunnrute mellom Oslo-Halden.

For å få til dette vil vi:  

  • Prioritere bygging av nytt dobbeltspor mellom Haug-Seut, og dermed nær fullføre den mange ganger vedtatt indre InterCity på Østlandet.
  • Etablere nødvendige tiltak mellom Fredrikstad og Halden 
  • Være en pådriver for videreutvikling av østre linje, spesielt med tanke på å videreutvikle strekningen Sarpsborg-Rakkestad