Samferdselsminister Nygård kunne fint tatt jernbanegrep
Høyre kjemper for en sterk jernbane i Østfold, den inkluderer også østre linje. I et leserbrev harselerer Senterpartiets Ole Andrè Myhrvold over Høyres samferdselspolitikk. Og gir i praksis den såkalte jernbanereformen fra 2017 skylda for at ikke flere tog stopper på Heia og Eidsberg stasjoner.

Nå var det overordnede mål for Høyre (og FrP og V) den gang økt konkurranse mellom flere togselskap. At vi har Flytoget AS, Nye Gjøvikbanen AS og SJ Nord på strekningene nord for Lillehammer – som tre eksempler – har vært en suksess. Og det har redusert statens kostnader med 100 millioner kroner årlig.
Reformen gikk på en tydeligere arbeidsdeling mellom Samferdselsdepartement, Jernbandedirektorat og Bane Nor.
Det er i stor grad der det svikter i dag. Jernbanereformen forutsatte en tydelig og mer synlig politisk styring. Som til og med kunne fått gitt beskjed til Vy om å stoppe tog der Bane Nor investerer titalls millioner til ny infrastruktur, inkludert plattformer – som på østre linje.
Så da er det opplagte spørsmål: hva gjør Østfolds egen samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, en statsråd som har hatt støtte fra Senterpartiet de siste fire årene, med et bedre rutetilbud og flere togstopp på østre linje?
Det eneste nye han har innført er en årlig jernbanetale. Men pendlerne trenger ikke flere ord, de fortjener handling.
Høyre har derimot tidligere i år lansert 8 konkrete forbedring, inkl. at reisende skal få refundert billettene umiddelbart ved innstillinger og store avvik.
Ap satte i gang endringene. Og det er verd å påpeke at norsk jernbane har vært i endring lenge. Noen av oss husker fremdeles at Linjegods ble skilt ut fra NSB i 1972 (da var Trygve Bratteli statsminister), NSB Flytoget AS ble stiftet i 1992 (med Gro Harlem Brundtland statsminister) og 2005 NSB Gjøvikbanen AS. I disse årene har det stadig kommet nye selskaper til som underleverandører, både på gods og vedlikehold.
Dette handler ikke bare om 2017.
Jeg mener uansett at flere togselskap i Norge har vært en suksess. Både Flytoget og SJ Nord (bl.a. Dovrebanen, Rørosbanen og Nordlandsbanen) scorer meget godt på kundetilfredshet (og kreativitet).
Beklager at Flytoget AS legges ned. Derfor er det trist at dagens regjering vil legge ned Flytoget som selskap, og fjerne SJ Nord og Go-Ahead (Sørlandsbanen). Samtidig som de oppmuntrer sitt eget selskap Vy til å delta i stadig flere anbud på kollektivtrafikken i Sverige, og også satser på nye private aktører til å betjene godstrafikken i Norge.
Så en siste realitet, kanskje er vi ved kjernen: I sommer sa Jernbanedirektoratets toppsjef Knut Sletta opp sin stilling. Tidligere i år gjorde konsernsjef Thor Gjermund Eriksens i Bane Nor det samme. Teknisk Ukeblad skriver at dette sees som et opprør mot byråkratiet i norsk jernbane. Og at samferdselsminister Jon-Ivar Nygårds detaljstyring har gjort jobben enda vanskeligere.
Jeg åpnet med Ole Andre Myhrvold, og avslutter også der:
Hva har Senterpartiet og Arbeiderpartiet, om det er så misfornøyd, gjort – synlig – for å endre og forbedre jernbane-organiseringen de siste fire årene? I stedet for hele tiden å henvise til en borgerlig jernbanereform fra 2017 som de to partiene i praksis har videreført. I 2017 gikk til og med togene fra østre linje helt til Skøyen stasjon.