Skal vi lykkes med nye Østfold, må vi ha persontog fra nord til syd

Arbeidet med å bygge tre nye fylkeskommuner er i full sving. En avgjørende suksessfaktor er å etablere gode kollektivforbindelser på tvers av de kommende fylkene.

Skjermbilde fra NRK: Erik Unaas intervjues om togtilbudet.

I «mitt» Østfold er det imidlertid en opplagt «missing link»: siden juni 2003 har det ikke vært persontogforbindelse mellom den indre og ytre delen av fylket.

Enda vi kun snakker om en 23 km distanse mellom Rakkestad og Sarpsborg. På det som attpåtil fra 2015 er Norges mest modere jernbanestrekningen, Østfoldbanens østre linje med ERTMS togframføringssystem. Nå ligger den der helt uten regulær togtrafikk.

Rakkestad har nesten 9 000 innbyggere, Indre Østfold regionen 62 000, Sarpsborg 55 000 og Nedre Glomma en befolkning på ca 140 000.  Østfold er et av landets minste fylker i geografi, og utgjør på mange måter en felles bo-, arbeids-, helse- og utdanningsregion. Kundene er der.

Og skal innfri både egne og FNs bærekraftsmål, må vi i framtiden reise mer kollektivt.

Mellom Rakkestad og Sarpsborg går det altså ikke lenger tog, bare noen få busser på hverdagene (men ikke i helgene).

Høyre har hatt en slik jernbane på sitt fylkesprogram i mange år. Også andre partier har etter hvert det samme. Stortinget gjorde i sin NTP-behandling i 2021 vedtak om at denne delen av Østfoldbanens østre linje skal gjenåpnes for persontog.

Men siden har i realiteten lite skjedd, og Jernbanedirektoratet hevder det ikke er kundegrunnlag. Det er mange av oss som stiller oss undrende til dette, også fordi en del av konseptet kan være å forlenge ruten til Fredrikstad. Dette vil gi betydelig flere reisende, og også øke frekvensen mellom Østfolds to største byer med ytterligere et tog i timen.

Jernbanedirektoratet legger imidlertid til at dette vil kreve for kostbare investeringer både på Sarpsborg og Fredrikstad stasjon, og henviser til (manglende) budsjetter fra Samferdselsdepartementet. Som igjen sier at slike prosesser er noe som må tas i dialogen og sammen med fylkeskommunene. Så min klare forventing til fylkesrådet for samferdsel, Olav Skinnes (Sp) er at han tar ny kontakt med Samferdselsdepartementet, og sørger for at vi når nye Østfold er på plass i 2024 også har tog igjennom hele fylket.

Vi er overbevist om at denne satsingen vil være lønnsom i det store bildet.