Ta vare på minnesmerkene

Ingjerd Schou er medforslagsstiller i Stortinget om ivaretagelse av minnesmerker over personer og begivenheter knyttet til krigshendelser, forsvarsrelatert aktivitet og nordmenn i utenlandstjeneste.

Ingjerd Schou ved minnesmerket ved Fossum bro i Indre Østfold.

Bakgrunn

«Over hele landet er det reist en rekke minnesmerker over personer og begivenheter knyttet til krigshendelser og forsvarsrelatert aktivitet opp gjennom historien. Disse synliggjør og oppsummerer en viktig del av Norges historiske utvikling. De minner om mot og motstand og symboliserer grunnleggende verdier i Forsvaret. Det er samfunnets ansvar å ta vare på og videreføre denne kulturarven.»

Sitatet er fra St.meld. nr. 33 (2008–2009) «Kultur å forsvare» Om kulturvirksomheten i Forsvaret frem mot 2020. Den samme meldingen kan fortelle at det er registrert ca 2800 minnesmerker i Norge. Det store flertallet av minnesmerkene er reist etter lokale initiativ. I tillegg har vi et stort antall sivile og militære minnesmerker etter Norges operasjoner i utlandet, som for eksempel minnesmerket i Normandie over de falne fra jageren «Svenner». I Libanon og andre operasjonsområder er det minnesmerker der hvor den enkelte falt i tjeneste for Norge.

Mange av minnesmerkene er opprettet etter lokalt initiativ. Det kan ha vært mennesker som direkte var berørt av krigshandlinger, etterkommere av disse eller lokale foreninger. Etter som tiden går og initiativtagerne faller fra, faller også entusiasmen noen ganger som følge av at nye generasjoner ikke har eierskap til historien eller fordi organisasjonene som tok initiativet, blir lagt ned. Dette resulterer noen ganger med manglende ressurser til vedlikehold og nødvendige reparasjoner over tid. En rekke slike tilfeller har ført til et sterkt ønske fra foreninger om mulighet for økonomisk hjelp til ivaretagelse av disse stedene.

Overgangen fra et privat initiativ til et offentlig ansvar er noen ganger krevende.

Forsvarets museer har ansvaret for å føre oversikt over krigsminnesmerker i inn- og utland som er til minne over norske militære avdelinger og personers krigsinnsats. Dette innbefatter ikke minnesmerker som følge av sivil innsats fra for eksempel Justis- og beredskapsdepartementet eller Utenriksdepartementet. Norge mangler et overordnet system for oversikt, forvaltning, og kanskje avvikling, av de minnesmerkene.

Behov

Forsvaret tar i dag vare på mange av minnesmerkene. Norge har så vidt vites ikke en samlet oversikt over minnesmerkene i inn- og utland. Vi mangler også en helhetlig ordning som sørger for at minnesmerkene blir ivaretatt på en verdig måte.

Flere av minnesmerkene blir ivaretatt av frivillige foreninger. Vedlikehold er godt egnet for dugnad av lokale foreninger. Foreninger som «adopterer» minnesmerker får et eierskap som sikrer god ivaretagelse. Enkelte år har minnesmerkene behov for oppgradering som koster mer enn enkelt vedlikehold som vask og fjerning av mose. Det bør være mulig for foreninger å kunne søke om ekstraordinære midler til mer omfattende vedlikehold fra en offentlig pott.

Regionale forsvarsforeninger mener at staten i større grad bør bidra til å ivareta og forvalte slike minnesmerker for å sikre en lik og verdig behandling for fremtiden.

Våre minnesmerker har stor betydning for å hedre de som har kjempet for landet, og for å videreformidle en viktig del av historien. Våre minnesmerker fortjener mer systematiske løsninger og oppfølging enn i dag.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:

1. Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til hvordan det kan etableres en samlet oversikt over våre minnesmerker i inn- og utland, reist av norske initiativtagere, over personer og begivenheter knyttet til krigshendelser, forsvarsrelatert aktivitet og nordmenn i utenlandstjeneste. Forslaget må også ivareta hvordan en slik oversikt kan vedlikeholdes og gjøres offentlig tilgjengelig.
  2. Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til hvordan minnesmerker over personer og begivenheter knyttet til krigshendelser, forsvarsrelatert aktivitet og nordmenn i utenlandstjeneste, i privat eie, kan sikres støtte til ekstraordinært vedlikehold gjennom en søkbar ordning med kommunal eller privat egenandel.

Representantforslag fra stortingsrepresentantene Svein Harberg, Ingjerd Schou, Mahmoud Farahmand og Erlend Larsen om ivaretagelse av minnesmerker over personer og begivenheter knyttet til krigshendelser, forsvarsrelatert aktivitet og nordmenn i utenlandstjeneste for Justis- og beredskapsdepartementet, Utenriksdepartementet eller andre departementer.