Verken kommunen eller frivilligheten kan fikse alt, men sammen er vi sterke

At østfoldingen engasjerer seg i samfunnet og frivilligheten, er et mål i seg selv. Frivillig arbeid og positivt engasjement gir stor nytte og verdi for lokalmiljøet.

Gretha Thuen, fylkestingskandidat for Østfold Høyre.

Høyre ønsker å skape gode lokalsamfunn gjennom å styrke frivilligheten i Østfold. Tilgang på lokaler er viktig, og vi vil tilby lag, foreninger og kulturaktører å benytte fylkeskommunale bygg på kveldstid og i helger. Idrettsbevegelsen er en av de største, hvor frivillige foreldre stiller opp i mange ulike roller.

De fellesskapene som bygges i frivilligheten, er god medisin mot folkehelseutfordringer som ensomhet, utenforskap eller inaktivitet. Kort sagt, frivilligheten fyller mange menneskers liv med mening.

I krisetider har vi erfart at det er en utfordring å ha nok menneskelige ressurser når en akutt og uforutsett hendelse inntreffer. Heldigvis har mange stilt opp frivillig for å hjelpe til når krisen rammer. Både med praktisk bistand, til å spre viktig informasjon og til å være til stede for naboer som trenger det. Frivilligheten og dens iboende handlekraft er en viktig del av samfunnsberedskapen. Høyre mener at et strukturert og regelmessig samarbeid i hverdagen, vil gjøre det enklere å samarbeide godt i krisetid.