Vi vil beholde fraværsgrensa i Østfold

Flere møter på skolen, færre dropper ut og elevene får bedre karakterer. Fraværsgrensa har fungert, likevel går Arbeiderpartiet inn for å skrote den. Hvorfor fjerne noe som fungerer?

Det er ikke alle som har foreldre som pusher dem til å møte opp på skolen. Ikke alle har nok motivasjon til å stå opp hver morgen. De som ikke møter opp, er de som har størst risiko for å falle fra. Da trenger vi at skolen bryr seg, følger opp og stiller krav for at færre skal falle fra i skolen.

Etter at Høyre innførte fraværsgrensa i videregående, har fraværet sunket med 27%. De som hadde mest fravær fra før har redusert fraværet sitt mest og færre elever dropper ut av skolen. Karakterene har også gått opp, og de som hadde lavest karakterer fra før er de som har bedret karakterene sine mest.

Om Arbeiderpartiet skroter fraværsgrensa, vil Høyre innføre en lokal fraværsgrense i Østfold. Vi har fortsatt en jobb å gjøre for at flere skal fullføre videregående med et vitnemål eller fagbrev i hånda. Da trenger vi fortsatt en fraværsgrense i skolen.
Fraværsgrensa er likevel ikke perfekt. Om vi må innføre en lokal fraværsgrense, vi vil også få mulighet til å se på endringer for å gjøre den enda bedre. Det kan for eksempel være å justere prosenten for hvor mye udokumentert fravær man kan ha i fag som har få timer i uka, slik som kroppsøving, så man ikke lenger må være bekymret for om man nærmer seg grensa om man er borte én dag.

Vi vil jobbe for at flere skal fullføre videregående i Østfold. Da er det feil medisin å fjerne et virkemiddel som nettopp gjør at flere fullfører. Derfor vil vi videreføre fraværsgrensa i Østfold.