Helge Ytterøy Lorange

Bli bedre kjent med Helge!

Alder: 55 år

Kommune: Haugesund

Hva er din bakgrunn og hvilke egenskaper vil du trekke frem ved deg selv?

Har jobbet innen kommunikasjon og samfunnskontakt i privat næringsliv og ideell virksomhet i tilsammen rundt 20 år. Har nå denne rollen ved Haugesund Sanitetsforenings Revmatismesykehus.

Bred erfaring som folkevalgt både i parlamentarisk styrt kommune og etter formannskapsmodellen. 1 periode i Bærum, 6 år som møtende varamann i Oslo bystyre og 2 perioder i bystyret i Haugesund. Også vært politisk rådgiver for Oslos bystyregruppe og byrådssekretær for miljø og samferdsel i Oslo.

Lang organisasjonserfaring fra Høyre. Flere år som foreningsleder på St. Hanshaugen og nestleder i Haugesund Høyre. Deltatt i og ledet flere adhocutvalg i Akershus, Oslo og Rogaland Høyre.

Leder nå Høyres LHBT+nettverk, Åpne Høyre, og har bygget opp et nettverk på rundt 250 høyremedlemmer over hele landet og med regionale utvalg i  7 fylker.

Leder også Åpne Høyres Europeiske paraplyorganisasjon European Centre-Right LGBT+ alliance (www.lgbtalliance.eu). Gjennom dette vervet møter jeg i Political Assembly i European Peoples Party (EPP), og deltar på deres Congress.

Hva er dine viktigste politiske saker?

Jobber naturligvis mye med inkludering, mangfold og rettigheter for minoriteter med mye fokus på LHBT+, men også knyttet til menneskerettigheter og diskriminering generelt.

Er svært opptatt av Europapolitikk. Ser EU som historiens viktigste fredsprosjekt og demokratiskaper. Det som bør være vår trygge havn og kjernen i vårt forpliktende internasjonale samarbeid.

Opptatt av natur- og miljøpolitikk. Ser at vi må utnytte regulerte bygge- og næringsarealer bedre før vi tar i bruk nye arealer som idag er uregulert. Viktig å stimulere til miljø vennlig adferd fremfor bare å bruke reguleringer. Var blant annet med å innføre piggdekkavgift i Oslo i kombinasjon med panteordning for gamle piggdekk.

Delvis på grunn av jobb, men også etter 6 år i Helse- og sosialkomiteen i Oslo har jeg jobbet mye med dette feltet. Er opptatt av å sikre valgfrihet og god utnyttelse av kapasitet for å sirke pasienter rask behandling. Ser at flere aktører kan skape innovasjon og fornyelser som en ikke nødvendigvis oppnår i offentlig sektor alene. En annen viktig side ved flere aktører i helsesektoren er at det gir mulighet til å velge arbeidsgiver. Det kan både bidra til variasjoner og nyskapning innen arbeidsbetingelser , og til at flere velger å jobbe lenger i sektoren.

Hvorfor vil du stille til valg for Rogaland Høyre?

Jeg mener jeg har kunnskap, erfaringer og ideer som vil styrke laget som stortingslisten utgjør. Jeg kan være med å vise en bredde i Høyres team.