Thordis Widvey Haugen

Bli bedre kjent med Thordis!

Alder: 34 år

Kommune: Oslo

Hva er din bakgrunn og hvilke egenskaper vil du trekke frem ved deg selv?

Jeg er en utflyttet Karmøybu som dro til Oslo for å studere og har siden jobbet som politisk rådgiver for Bent Høie i Helse- og omsorgsdepartementet, vært politisk rådgiver for Høyres helsefraksjon på Stortinget, og også ledet politisk avdeling i stortingsgruppen. I dag jobber jeg som seniorrådgiver i Legemiddelindustrien (LMI), som er en bransjeforening i NHO-systemet som blant annet jobber for bedre rammevilkår for bedrifter. Jeg er engasjert og jobber hardt, og har god innsikt i norsk politikk og politisk arbeid. Jeg har også tidligere sittet seks år i Oslo Høyres hovedstyre, og har vært medlem av deres representantskap siden 2011.

Hva er dine viktigste politiske saker?

Vi trenger en bærekraftig økonomisk politikk for å sikre velferden i årene som kommer. Det må skapes flere private arbeidsplasser, fordi verdiene må skapes før de kan deles. I Høyre har jeg alltid jobbet med helsepolitikk, og for første gang på ti år står nå over 250 000 mennesker i helsekø. Jeg vil jobbe for at flere får rask og god helsehjelp ved å ta alle gode krefter i bruk. For det tredje må vi gjøre grep for å sikre Norge og Europa i en ny sikkerhetspolitisk situasjon. I tillegg må vi sørge for at kunnskap blir det viktigste i skolen, slik at barna våre lærer det de trenger for å delta i arbeidslivet.

Hvorfor vil du stille til valg for Rogaland Høyre?

Jeg er motivert til å stille til valg for å bidra til at vi kan løse utfordringene Norge står overfor. Vi må legge til rette for lønnsomme arbeidsplasser og senke skattene. Dagens regjering har i stedet økt skattene og gitt bedriftene økt usikkerhet. Vi må redusere helsekøene slik at flere får helsehjelp, i stedet for å sette ideologi først. Jeg mener vi trenger Høyres politikk for å gjøre Rogaland og Norge til enda bedre steder å leve, også for kommende generasjoner, og ønsker å bidra til dette.