Høyre innstiller på Magnus Mæland som ordførerkandidat

Nominasjonskomiteen har enstemmig avgitt sin innstilling.

Sør-Varanger Høyre innstiller på Magnus Mæland som ordførerkandidat.

Nominasjonskomiteen begrunnelse for innstillingen:

Magnus Mæland er en samlende og positiv person som vi mener er best egnet til å ta Sør-Varanger kommune i en ny retning. Han har lang politisk erfaring, forstår det politiske arbeidet og har dyp kunnskap om politikk. I en vanskelig tid for Sør-Varanger kommune mener vi at Magnus er den beste ordførerkandidaten for å kunne løse de store utfordringene Sør-Varanger kommune som organisasjon er i, og for å ta kommunen i en mer næringsvennlig og optimistisk retning.

Mæland har sittet 8 år i kommunestyret i Tromsø kommune og vært heltidspolitiker. Han har vært fylkesråd for utdanning i tidligere Troms fylke og har i den posten vist handlekraft. Som tidligere leder av Høyres Nord-Norge-kontor har han bistått Høyre i hele Nord-Norge og vært en viktig premissgiver. Han har et bredt politisk nettverk.

Mæland har erfaring fra Sør-Varanger kommune som både kontorsjef og næringssjef, og kan samspillet mellom politikk og administrasjonen. Sør-Varanger kommune står i en økonomisk krise som vil kreve en helhetlig politikk og et nært samarbeid mellom byråkrati og politikk, og løsninger på tvers av politiske skillelinjer. Som daglig leder i Kirkenes Næringsforening har han jobbet tett med lokalt næringslivet.

Magnus Mæland har vist nominasjonskomiteen at han er veldig motivert for å jobbe med politikk for det beste for innbyggerne i Sør-Varanger kommune. Han har sterk tilknytning til blant annet Bugøynes, og har et stort engasjement for næringsutvikling i hele kommunen.

Nominasjonskomiteen er enstemmig i sin nominasjon av Magnus Mæland som ordførerkandidat.

Magnus Mæland er 38 år gammel, bor i Bjørnevatn med sine to barn og forlovede. Mæland er daglig leder for Kirkenes Næringsforening, men har sagt opp sin stilling i næringsforeningen grunnet at jobben er uforenlig med politisk verv. Han starter i nytt arbeid som prosjektleder i Orinor AS 1.januar 2023.

– Vi er veldig fornøyde med å kunne nominere Magnus Mæland som Høyres ordførerkandidat. Politisk erfaring og fornyelse har vært viktige kriterier for nominasjonskomiteen, og vi mener Magnus innehar disse kvalitetene, sier Jorun Nørstebø i nominasjonskomiteen til Sør-Varanger Høyre.

-Det er en ære å bli innstilt av nominasjonskomiteen. Nå må medlemmene i Sør-Varanger Høyre si sin mening. Jeg ønsker å bidra til å ta Sør-Varanger i en ny retning. Vi må rett og slett si mer ja til næringslivet, tørre å ta beslutninger, og sammen med alle dyktige ansatte i Sør-Varanger kommune jobbe oss ut av en tøff situasjon, sier Magnus Mæland.

Forhåndsnominasjon av ordførerkandidaten tas opp som egen sak på medlemsmøtet onsdag 26 oktober.

Nominasjonskomiteen til Sør-Varanger Høyre består av Sissel Wollmann, Tommy Johannessen, Fredrik S. Larsen og Jorun Nørstebø