Krav og tillit – ja takk begge deler!

Dette innlegget om Høyres skolepolitikk stod på trykk i Hamar Arbeiderblad 30. mai 2023, og var et svar på et innlegg fra ordførerkandidat for Stange SV, Amund Røhr Heggelund.

Per Olav Hansen foran Ulvsvåg barneskole i Hamarøy

I et innlegg i HA kritiserer ordførerkandidat for Stange SV, Amund Røhr Heggelund, Høyres skolepolitikk. Høyre har visstnok ikke tillit til lærerne, og mener kvaliteten til lærerne våre har mangler.

Høyre har tillit til lærerne. Jeg kjenner mange dyktige og engasjerte lærere som gjør en god jobb, og skolene i Stange leverer svært gode resultater.

Tilbakemelding fra mange av lærerne jeg kjenner er at de ønsker å kunne fokusere mer på undervisningen, og kunne slippe noen av de mange andre oppgavene som vi politikere har påført dem. (Her bør både vi i Høyre og andre partier i alle farger se på hvordan vi kan hjelpe lærerne med dette).

Kunnskap om hvilken læring skolene gir våre elever er kjempeviktig. Nasjonale prøver viser at 1 av 4 elever på 8. trinn i ungdomskolen ikke kan lese skikkelig, og nesten 1 av 3 mangler grunnleggende ferdigheter i matematikk. Resultatene viser også at det er for store kvalitetsforskjeller mellom skoler, kommuner og fylker.

Høyre tror at den viktigste ressursen på skolen er lærerne. Vi tror at kunnskapsrike lærere kan undervise bedre i fagene de har. Derfor innførte Solberg-regjeringen en femårig masterutdanning for grunnskolelærere og skjerpet opptakskravene for å komme inn på lærerutdanningen. Opptakskravene til lærerutdanningen har Støre-regjeringen redusert, og det snakkes høyt om å redusere antall år for lærerutdanningen. Dette gir ikke mer kunnskapsrike lærere med høyere status.

Solberg-regjeringen “avskiltet” ikke 30.000 lærere, men ga flere lærere muligheten til å oppdatere seg faglig. Fra 2013 til 2021 fikk ca. 50.000 lærere tilbud om videreutdanning, og nesten alle som tok videreutdanning mener de har blitt en bedre lærer av det. Tall fra 2020 viser at da manglet 24% av matematikklærerne, 35% av engelsklærerne og 17% av norsklærerne fordypning. Det er ærlig av SV å mene at det ikke er nødvendig med fordypning i fagene man underviser i, men i det lange løp tror jeg ikke det er lurt.

Jeg har tillit til våre lærere og rektorer i Stange. Høyre stiller krav er fordi vi bryr oss om skolen. Og vi må som politikere gjøre vår jobb for å gi lærerne og rektorene best mulig betingelser for å gjøre jobben sin.

Jeg tittet innom SV sin skolepolitikk, og ser de vektlegger leksefri skole, mindre testing og nok kvalifiserte lærere. Det tror jeg ikke er fasiten for økt læring for elevene våre.