Reiselivsnæringen ber flertallet snu i firkantet cruise-vedtak

Som en oppfølger til en tydelig markering fra reiselivet 22. mars, ber reiselivet i et brev til politikerne om at kommunestyret endrer cruise-vedtaket om et årlig tak på 200 skip.

Høyre har vært klar på at et daglig tak på antall skip er å foretrekke foran et årlig. Styret i Stavangerregionen Havn IKS har bedt den politiske ledelsen i Stavanger kommune se på de begrensingene som er satt med maks 200 cruiseanløp per år, og avventer nå resultatet av enn ny politisk behandling.

I et nylig brev fra et samlet reiseliv etterlyser bransjen den behandlingen og gjentar sine argument for hvorfor et årlig tak på 200 cruise-skip er en dårlig løsning.

Et årlig tak vil medføre en kort intensiv sesong istedenfor en lenger og mer håndterbar turiststrøm. I praksis betyr det at Stavanger går fra å ha en helårsnæring med faste arbeidsplasser til en sesongbasert næring med ansatte på kortere kontrakter. For Høyre er det viktig å beholde og videreutvikle den kompetansen og infrastrukturen for turisme vi har bygget opp. Det er helt avgjørende for å tiltrekke andre typer turister til regionen.