Et krafttak for økt forsvarsevne er nødvendig

Trøndelag Høyres årsmøte vedtok i helga et krafttak for norsk forsvarsevne. Resolusjonen var foreslått av Stjørdal Høyre sammen med flere andre lokalforeninger.

Stjørdal Høyres delegasjon fremmet resolusjonsforslaget sammen med flere andre lokalforeninger. Her Stjørdalsbenken under årsmøtet.

Dette er resolusjonen i sin helhet:

Den sikkerhetspolitiske situasjonen i Europa og i våre nærområder er dramatisk forverret som følge av Russlands brutale krigføring i Ukraina og Putins manglende respekt for internasjonale normer og rettsprinsipper. Norge må ta trusselsituasjonen på største alvor gjennom å ta et krafttak for styrking av vår egen forsvarsevne og totalforsvaret.

Trøndelag Høyre forventer at Norge oppfylle avtalen om byrdefordeling i NATO og bevilge 2% av BNP årlig til Forsvaret. Dessuten må regjeringen legge frem en opptrappingsplan som går ut over to-prosentmålet.

Finlands og Sveriges inntreden i NATO er bra for NATO, bra for Norge og åpner for et enda sterkere og mer integrert nordisk forsvarssamarbeid. Sammen står vi sterkere i de strategisk viktige Nordområdene og med unik kompetanse på arktisk krigføring.

Forsvarssjefens fagmilitære råd beskriver konsekvensene av den alvorlige sikkerhetspolitiske situasjonen som en trussel mot europeisk sikkerhet, den internasjonale rettsorden og våre demokratiske verdier. Forsvarssjefen slår fast at sannsynligheten for en konflikt som involverer Norge har økt og at det er behov for raske tiltak i alle forsvarsgrener.

Hullene i det norske forsvaret som dokumenteres i Forsvarsanalysen 2024 er svært bekymringsfulle. Forsvaret mangler ammunisjon, materiell, personell og kompetanse. Det mangler luftvern over de store byene og kritisk forsvarsinfrastruktur. Behovet for en kraftig styrking av forsvarsevnen er også grundig dokumentert i Forsvarskommisjonens rapport. Trøndelag Høyre mener derfor det er avgjørende for Norges sikkerhet at anbefalingene fra Forsvarskommisjonen og i Forsvarsanalysen 2024 følges opp.

Midtnorsk basestruktur og forhåndslagre står sentralt i sikringen av nasjonen og understøttelse av allierte mottak for innsats både i Norge, Sverige og Finland. Derfor må luftrommet og forsyningsaksene både til Norges viktigste kampflybase på Ørland, til viktige havner og forsyningsaksene sikres. Uten tilførsel av forsyninger blir den operative evnen redusert.

Parallelt med styrking av Forsvaret, må totalforsvaret revitaliseres. Alle samfunnsområder må ta høyde for Forsvarets behov i sin planlegging og prioriteringer, ikke minst gjelder det samferdselssektoren. For å sikre unnsetning av og forsyninger til våre nye NATO-allierte i Sverige og Finland må havner, jernbane og veier oppgraderes. Det innebærer blant annet rask bygging av flerspors jernbane mellom Trondheim og Stjørdal og oppgradering av vei og jernbane fra Stjørdal til Storlien. Disse prosjektene må prioriteres høyt i ny Nasjonal Transportplan (NTP).

Bruken av missiler, droner og artilleriammunisjon i stor skala har vist seg å være avgjørende faktorer for utfallet av militære operasjoner, og understreker behovet for å styrke forsvarskapasiteten for å beskytte nasjonal suverenitet og sikkerhet. Trøndelag Høyre støtter derfor Forsvarssjefens fagmilitære råd og Forsvarsanalysen 2024 fra FFI i viktigheten av økte investeringer i forsvarsevnen mot moderne trusler, inkludert cyberdimensjonen.

Trøndelag Høyre vil:

• Forsvarskommisjonens tilrådninger om omgående styrking av Forsvaret må iverksettes
  • Det igangsettes en nasjonal beredskapskampanje for å styrke totalforsvaret og befolkningens motstandskraft i en evt nasjonal krisesituasjon
  • Norge må forsterke støtten til Ukraina. Disse bidragene skal ikke medregnes i Toprosentmålet
  • Høyre skal være en pådriver for at Norge lever opp til NATO-forpliktelsene gjennom å bevilge minimum 2% av BNP årlig til Forsvaret og samtidig vedta en videre opptrappingsplan ut over dette målet
  • Norsk forsvarsindustri gis umiddelbart mulighet for raskt å kunne øke sin produksjon av blant annet ammunisjon og missiler
  • Tilgangen og kapasiteten på tilfluktsrom gjennomgås og styrkes, med særlig tilretteleggelse for de områdene hvor tilbudet er svakt
  • Sikre kapasitet for forsyninger vest-øst, sør-nord og til kampflybasen på Ørland for fremføring av materiell og personell gjennom å forsere utbyggingen av stamveiene E6 og E14, andre viktige veistrekninger slik som FV710 og FV720 og jernbanen
  • Flaskehalser og hindringer for tyngre kjøretøy på alle viktige veier nordover og østover må utbedres for å redusere sårbarheten og styrke beredskapen
  • Norge skal sikre ilandføring av alliert støtte gjennom en bedre evne til å kontrollere luftrommet og besørge tilstrekkelig havnekapasitet. Norge må etablere tilstrekkelig luftverndekning for å beskytte vital militær og sivil infrastruktur og befolkningstunge områder over hele landet
  • Sørge for flere soldater, styrke heimevernet og gi bedre oppfølgning av veteraner. Heimevernsungdom skal styrkes med en økning i antall grupper i de ulike heimevernsdistriktene, med ekstra hensyn til de distriktene hvor tilbudet ikke eksisterer. Om nødvendig må verneplikten utvides
  • Sikre rekruttering og kontinuerlig kompetanseutvikling for å dekke fremtidens behov innen blant annet luftvern og moderne militærteknologi. Som et ledd i dette må nasjonal og internasjonal øvingsaktivitet forsterkes. Øke bevisstheten for et god beredskap blant innbyggere ved eventuelle krisesituasjoner