Nå må det bli byenes tur!

Marius Roheim Aarvold er Høyres ordførerkandidat i Skien

Etter 2 år med Arbeiderpartiet og Senterpartiet ved roret har feilprioriteringene kommet som perler på en snor. Kostbare oppløsninger av fylker og kommuner, gjenopprettelser av Høyskoler som studentene ikke vil gå på og unødvendige lensmannskontorer.

Bare i Grenland og Telemark mister vi ti årsverk i byene for å gjenopprette et lensmannskontor i distriktet. Det betyr flere henleggelser, mindre tilstedeværelse og dårligere forebygging. Men ta det med ro alle sammen, vi får jo tross alt et lendmanskontor som er åpent tirsdag og torsdag mellom ti og to.

Landsmøte
Nå må vi ha en politikk der behov går foran geografi.

Skien er på tredjeplass over kommuner med høyest andel barn som lever i fattige familier, vi har en høy andel unge og voksne som står utenfor arbeidslivet. Det er mange som sliter med rus og psykisk uhelse, og det er for mange elever som går ut av skolen uten å kunne lese og skrive skikkelig.

Og sånn er det i de fleste norske byer.

Skal vi lykkes med å utjevne sosiale forskjeller må vi satse på byene og på menneskene som bor der. Vi må løfte folk ut av fattigdommen og hindre at sosiale forskjeller går i arv. Og vi må løfte de områdene i byene som trekker den dystre statistikken opp.

I skien har vi Gulset, som komikeren Jonas Josef selv kaller for Norges svar på aleppo. Gulset er et fantastisk sted, men her trenger vi et områdeløft i samarbeid mellom kommunen og staten for å gi barn en trygg og god oppvekst

Kjære Høyrevenner. Det vi har fokus på det klarer vi å løse. Derfor trenger vi en regjering som vil satse på de virkelig store utfordringene og kommunene der behovet faktisk er størst.

Når vi tar over makten i Skien 11. September skal vi gjøre vårt for å gi innbyggerne våre like muligheter. Da trenger vi en ny regjering som faktisk prioriterer innbyggerne og ikke halvveis stengte lensmanskontor og tomme høyskoler.