Vi vil gratulere Rear Earths Norway og Nome kommune med de store funnene av sjeldne jordarter. Dette er en fantastisk nyhet som er viktig for hele oss og våre allierte. Gjennom dette kan vi bli mindre avhengig av Kina, som dominerer hele 98 prosent av tilgangen på sjeldne jordarter.

Sjeldne jordarter og mineraler er storpolitikk – og Norge sitter nå med nøkkelen. Skal vi leve moderne liv, skape mer verdier, og få fart på den grønne omstillingen er vi avhengige av mer mineraler. Både EU og USA ønsker å samarbeid med Norge for å gjøre verden mindre avhengig av Kina, men Støre-regjeringen trenert et samarbeid. Dette er helt uansvarlig.

Norge og Telemark kan bidra til Vestens strategiske uavhengighet når det gjelder strategiske mineraler. En satsning på verdikjeder rundt utvinning og prosessering av sjeldne jordarter vi bidra til ny næringsutvikling i en region med lang tradisjon for mineralutvinning.

Regjeringens bakoverlente holdning bør bekymre. Det gjør at vi er i en utsatt sikkerhetspolitisk situasjon der Kina fortsatt kan dominere mineralmarkedet. Hva vil Støre gjøre dersom Kina lukker alle slusene? Det vil ha en enorm påvirkning på våre liv.

Dette fikk vi gjennomslag for i Stortinget

• Stortinget ber regjeringen sammen med mineralnæringen etablere en prosjektgruppe som skal finne nye måter å benytte overskuddsmasser fra gruver inn i andre verdikjeder på.
  • Stortinget ber regjeringen jobbe for en bred samarbeidsavtale med USA om verdikjeder for mineraler hvor det inngår et unntak fra Inflation Reduction Act (IRA) for mineraler fra Norge til batteriproduksjon.
  • Stortinget ber regjeringen legge bedre til rette for samhandling mellom private og offentlige aktører for å utnytte overskuddsmasser og redusere deponibehov. Dette kan for eksempel gjelde ved bruk av byggavfall som fyllmasse i byggeprosjekter, og kan blant annet gjennomføres ved å stille krav til ombruk av avgangsmasser i offentlige anbud.
  • Stortinget ber regjeringen fremme Fensfeltet som prioritert prosjekt innenfor rammen av det amerikansk-ledede Mineral Security Partnership hvor Norge deltar.