Vi har nå fått fart i nye næringer

Dirigenter, kjære landsmøte.
I Tinn kommune sitter Høyre med ordføreren.
Vi har nå fått fart i nye næringer. Green Mountain er etablert på Rjukan, og utvider kraftig. Hima Seafood bygger verdens største oppdrettsanlegg på land. Aker Horizon ser ut til å lande en hydrogenfabrikk. I kjølvannet av disse står flere og banker på og vil inn. Felles for alle er bærekraft, det grønne skiftet og sirkulærøkonomi. I tillegg har vi en stor reiselivssatsing, med mål om et bærekraftig reisemål i eliteklassen.

Å tenke bærekraft og det grønne skiftet er avgjørende for å kunne oppfylle de internasjonale forpliktelser vi har. Det er i kommunene vi skal gjøre jobben med å oppfylle de krav som stilles, og da må man ha forutsigbare rammebetingelser.

Ved å redusere elavgiften gjorde vår regjering en storstilt satsing på datasenter mulig. Forutsigbarhet angående strøm er viktig, herunder prisnivå og tilgang på nok strøm. Økte krav og pålegg fra staten må følges opp med økte ressurser for å sette kommunene i stand til å løse oppgavene.

Krav til biologisk rensing av avløp som kommer, er et eksempel på hva vi får til i Tinn gjennom spleiselag mellom Hima Seafood og kommunen. Hima og Green Mountain samarbeider for å utnytte de fordeler den enkelte har for å sikre gjenbruk av blant annet kjølevann fra Hima til kjøling i Green Mountain og tilbake til oppvarming i Hima sitt anlegg. Andre bedrifter lokalt vil dra nytte av og kunne ta del i Sirkulære Rjukan.

Tinn er en kraftkommune som ikke eier kraftverkene selv, og vi er bekymret for økt beskatning. Vi har stilt vår natur til disposisjon for fellesskapet. Naturinngrepene er irreversible. Avtalekraften vi sitter igjen med brukes for å stimulere næringssatsingen vår. Det bærer frukter, men om staten skal ta mer av kaka så klarer vi ikke å levere de tjenester vi må for å bidra til økt bolyst og attraktivitet. Distriktene trenger drahjelp, ikke flere hinder for å kunne vokse.

Tinn er et utstillingsvindu for det grønne skiftet, vi er et utstillingsvindu for Høyre. I Sirkulære Rjukan har vi tatt førersetet i det grønne skiftet. Med Høyre og meg som ordfører skal vi gi muligheter til alle.