– Det brenner for mye i Tønsberg kommune

Ole Sverre Lund, kommunestyrerepresentant for Høyre og leder av kontrollutvalget i Tønsberg kommune. Foto: Marit Haukom.

I kommunestyrets møte 03.02.21 behandlet kommunestyret oppfølging av selskapskontroll i Vestfold Interkommunale Brannvesen IKS. – Det brenner for mye i Tønsberg kommune, startet kontrollutvalgsleder, Ole Sverre Lund sitt innlegg til kommunestyret og fortsatte:
 – Brannforebyggende arbeid i brannvesenet og i kommunens virksomheter må forsterkes. Kommuneadministrasjonen må følge vedtatte prinsipper og rutiner for eierstyring. Samarbeid om tiltak og rapporteringen mellom brannvesenet og kommuneadministrasjonen bør bli bedre. Brannvesenets styrende organer bør praktisere åpenhet så langt det er mulig.

Hele innlegget til Ole Sverre kan du lese i slutten av saken.

Høyre vil jobbe for mer åpenhet i Vestfold Interkommunale Brannvesen (VIB)
Tønsberg Høyres kommunestyrerepresentant Lars Solli var enig i kontrollutvalgets kritikk om åpenhet i Vestfold Interkommunale Brannvesen.
– Et interkommunalt selskap (IKS) er underlagt offentlighetsloven, og det er noe av grunnsteinen i et demokrati at innbyggerne har innsyn i de beslutninger som gjøres av de folkevalgte.

Solli kritiserte at VIB har lukket et møte som har stor betydning for offentligheten slik ordfører gjorde i styremøte i VIB.
– For Høyre sin side vil vi sterkt oppfordre til at vi, som kommune, jobber for størst mulig grad av åpenhet. Både i Vestfold Interkommunale Brannvesen, og andre steder, der ordfører eller andre representanter møter er dette meget viktig, avsluttet Lars Solli i sitt innlegg i kommunestyremøtet.

Kontrollutvalget fikk tilslutning for sin innstilling i kommunestyrets møte. Her kan du lese saksfremleggene og vedleggene til saken.

Innlegg i kommunestyrets møte 03.02.21 av Ole Sverre Lund, leder i kontrollutvalget

Ordfører!

Det er brenner for mye i Tønsberg kommune. Brannforebyggende arbeid i brannvesenet og i kommunens virksomheter må forsterkes. Kommuneadministrasjonen må følge vedtatte prinsipper og rutiner for eierstyring. Samarbeid om tiltak og rapporteringen mellom brannvesenet og kommuneadministrasjonen bør bli bedre. Brannvesenets styrende organer bør praktisere åpenhet så langt det er mulig.

Dette er hovedbudskapet i kontrollutvalgets innstilling.

Vedtak i samsvar med innstillingen kan bidra til å sikre innbyggernes liv, helse, verdier og miljø på bedre måte.

Brannen hos Revac i mai 2018 og manglende tilsyn på Bjerkely skole og menighetssenter førte til at kontrollutvalget bestilte prosjektplan for eierskapskontroll og forvaltningsrevisjon om Vestfold Interkommunale Brannnvesen (VIB). De øvrige eierkommunene i VIB ble invitert til å delta i prosjektet. Bare Tønsberg og Horten valgte å delta.

Selskapskontrollrapporten ble behandlet i kontrollutvalgene i Re og Tønsberg i november 2019. Det framkommer klart og tydelig i rapporten at både kommunen og VIB må forbedre seg og gjennomføre konkrete tiltak.

Kommunestyret i Re og bystyret i gamle Tønsberg behandlet selskapskontrollrapporten i desember 2019. Kommunene sluttet seg til kontrollutvalgenes vedtak og revisors anbefalinger.  Rådmannen i Tønsberg og brannsjefen rapporterte til kontrollutvalget innen fristen 23.10.20.

Rådmannen og brannsjefen redegjorde for sine rapporter i kontrollutvalgets møte 26.11.20. Kontrollutvalget tok tilbakemeldingene fra rådmannen og brannsjefen til orientering. Kontrollutvalget mente samtidig at dette ikke var tilstrekkelig.

Statistikk viser at det brenner mer i Tønsberg enn i de største bykommunene i landet og i de andre VIB-kommunene. I de senere årene har vi hatt flere  branner med store konsekvenser i Tønsberg-distriktet. BASA-brannen i 2015, Revac-brannen i 2018, storbrannen i Skogveien på Barkåker i februar 2020 og brann i omsorgsbolig i Tønsberg kommune i november 2020.

Det er naturlig å stille spørsmål om noen branner i Tønsberg kunne vært unngått eller fått mindre alvorlige konsekvenser med mere og bedre forebyggende arbeid? Kan vi lære noe fra erfaringer og praksis andre steder?

Kommentarer til innstillingen fra kontrollutvalget:
Tønsbergs Blad skrev i en lederartikkel 20.01.20:

At Tønsberg er blant de store kommunene hvor det brenner mest i forhold til innbyggertallet, er en topplassering vi ikke kan leve med. Vi forventer at Tønsbergs politikere ser en oppgave å få ned antall branner. Å starte et prosjekt der folk fra forskjellige virksomheter i kommunen samarbeider kan være et sted å begynne.

Pkt 1 i innstillingen fra kontrollutvalget støtter opp under dette.

Tønsberg kommune har vedtatt prinsipper og rutiner for eierstyring. De må følges. Saken viser at Tønsberg kommune fortsatt har et forbedringspotensiale. Rådmannens representant erkjente i kontrollutvalget at det i denne saken har vært forskjell på liv og lære.

Kontrollutvalget mener også at dialogen mellom kommuneadministrasjonen og brannvesenet bør drøftes slik at samarbeidet om forebyggende innsats blir best mulig og at skriftlig rapportering gis en slik form som partene finner mest hensiktsmessig.

Til slutt har kontrollutvalget gitt uttrykk for at brannvesenets styrende organer bør legge forhold best mulig til rette for innsyn ved å praktisere åpenhet så langt det er mulig innenfor gjeldende lovverk.

Jeg håper kommunestyret slutter seg til innstillingen fra kontrollutvalget.