Fortsatt nei til eiendomsskatt

Tønsberg Høyre er imot eiendomsskatt, og derfor har vi programfestet at vi ikke vil innføre denne ekstraskatten i Tønsberg kommune i neste kommunestyreperiode.

SIER NEI: Eiendomsskatten er usosial fordi den bare tar utgangspunkt i boligen, ikke inntekt eller formue, mener Henning Wold (H), som utfordrer Arbeiderpartiet til å klargjøre om de sier ja eller nei til eiendomsskatt i Tønsberg. Foto: Mona Grann-Meyer

Av Henning Wold, listekandidat Tønsberg Høyre og vara til Stortinget

Vi mener at denne formen for skatt er urettferdig fordi den ikke tar utgangspunkt i den enkeltes inntekt eller formue, men derimot utelukkende det huset man bor i. Denne skatten er derfor usosial og lite treffsikker og vil ramme både enslige, barnefamilier med store lån og eldre med lav pensjon like mye som personer med millioninntekter.

En annen gruppe som også vil bli rammet av eiendomsskatt, og som kanskje er den gruppen hvor samfunnets mest sårbare befinner seg, er alle de som i dag leier bolig, og som utvilsomt vil få økt husleie når leiekontrakten utløper og skal fornyes dersom huseieren blir pålagt å betale eiendomsskatt. Påstanden fra tilhengerne av eiendomsskatt om at eiendomsskatt vil bidra til å utjevne sosiale forskjeller, er på bakgrunn av det ovennevnte høyst diskutabel.

For næringslivet vil en innføring av eiendomsskatt utvilsomt føre til at nye bedrifter heller vil etablere seg i nabokommuner uten eiendomsskatt, og det vil også bli mindre attraktivt for bedrifter å bli værende i Tønsberg.

Taust fra Ap

I Tønsberg-politikken bygger SV svært mye av sitt politiske prosjekt og sine politiske løsninger på de finansielle mulighetene de tror eiendomsskatt vil ha for kommunen. Men fra Arbeiderpartiet er det blitt en øredøvende taushet. De nevner faktisk ikke begrepet eiendomsskatt i sitt program. Bør ikke velgerne få vite hvilken holdning dette partiet lokalt har til eiendomsskatt før man går til valgurnene denne høsten?

Ifølge Eiendomsskatteloven skal eiendomsskatten ligge mellom 1 og 7 promille av eiendomsgrunnlaget. Da Høyre sist satt i regjering, reduserte vi den maksimale satsen for boliger og fritidsboliger fra 7 til 4 promille i to omganger og siste gang i 2021. Men til tross for dette har eiendomsskatten økt i mange kommuner fordi man har taksert eiendommene på nytt og økt deres verdi.

I dagens situasjon med kraftige prisøkninger og stadig høyere renter må vi som politikere bli flinkere til å prioritere. Og i slike tider er det ekstra viktig ikke å pålegge befolkningen ekstra skatter og avgifter. Vi må snarere effektivisere den kommunale driften, og ikke minst gjøre alt vi kan for å øke kommunens inntekter ved å gjøre kommunens arbeidsmarked så attraktivt som mulig med økt tilflytting og høyere skatteinntekter som resultat.