Vil teste ut utleie av el-sparkesykler i Tønsberg

Utleie av el-sparkesykler vil innta Tønsberg i år, men foreløpig som et prøveprosjekt. Prøveprosjektet skal skje i regi av en privat aktør som er villig til, uten direkte utlegg for kommunen, til å teste ut utleieordning på bestemte kriterier som er satt av kommunen. Dette vedtok kommunestyret nylig.

Høyre var skeptiske
Høyres kommunestyregruppe var skeptiske til å innføre et prøveprosjekt med utleie av el-sparkesykler i Tønsberg, fordi man var skeptisk til å få «Oslo-tilstander» hvor det er tilnærmet frislipp for leverandører å sette opp el-sparkesykler i byen.
Vi er ikke negative til fremkomstmidlet, og vi heier frem unge og gamle som ønsker å bytte ut bilen med andre former for miljøvennlig transport, sier Anders S. Larsen som er kommunestyrerepresentant og Høyres fraksjonsleder i utvalg for miljø, teknikk og næring (UMTN).

Likevel valgte Høyre å støtte forslaget om et pilotprosjekt i Tønsberg – på det digitale kommunestyremøtet forrige onsdag.

Høyres kommunestyregruppe er delt i saken om pilotprosjekt for el-sparkesykler i Tønsberg, men kommunestyregruppa har hatt en god og åpen diskusjon. Høyres kommunestyrerepresentant Anders Larsen begrunnet det slik i sitt innlegg:
Høyre er kjent for å ikke forby alt vi er imot eller ikke liker – og ikke alle i Høyre er like positive til frislipp, og tilstander vi har sett i både Oslo og Trondheim. Andre i Høyres gruppe har hatt gode erfaringer selv fra blant annet Oslo ved bruk at dette tjenestetilbudet.

Vanskelig for kommunen å regulere
De siste halvannet året har debatten om el-sparkesykler i de store norske byene rast i flere av landets debattspalter, og med god grunn. Det viser seg at dersom leverandører ønsker å etablere seg og sette ut sparkesykler, så har ikke kommunen hjemmel til å forby eller strengt regulere bruk av el-sparkesykler i Tønsberg. Det håper Høyre ikke blir tilfelle.
Selv om vi ikke kan forby leverandører av el-sparkesykler å etablere seg i Tønsberg, er det nødvendig å gå i dialog med næringen for å finne ut hvordan vi kan løse dette best i Tønsberg. Vi vil ikke ha «Oslo-tilstander» i Tønsbergs gater, sier Høyres Anders S. Larsen.

Følgende krav er satt for prøveprosjektet i Tønsberg kommune:

– Det etableres 10-15 faste hente- og leveringssteder. Det innføres løsninger som gjør at brukerer ikke kan avslutte leie uten å plassere i de definerte plassene.
– I aksen Carl. E. Paulsens plass over torget og hele veien ned til brygga gjennom Rådhusgaten, og lang brygga fra Oseberg til gjestehavn programmeres det inn fartsbegrensning til gåfart på alle syklene.
– Det settes ut 75-100 el-sparkesykler i sentrumsområdet for å gjennomføre piloten for 2021.
– Det søkes utviklet programvare som ekskluderer abonnenter som har uvøren bruk.
– En samarbeidspart må jevnlig overvåke utplasseringene, og på kort varsel kunne rykke ut for å rydde opp i evt. utfordringer.

Kilde: Tønsberg kommune

Du kan lese Anders Larsens innlegg i kommunestyremøtet under bildet.

Kommunestyremedlem for Tønsberg Høyre, Anders S. Larsen.

Les Anders Larsens innlegg i kommunestyremøtet her:

«Ordfører,

Utvalg for miljø, teknikk og næring ba rådmann om å utrede positive og negative virkinger ved utleie av el-sparkesykler , samt utrede forslag til retningslinjer og vilkår  for privat utleie av el- sparkesykler på kommunal grunn. Det er ingen hemmelighet at det var en viss  og sunn skepsis i utvalget, til frislipp av el-sparkesykler. Men utvalget så det nødvendig og gå i dialog med næringen da, vi ikke kan å forby den.

Først må jeg si at vi i høyre har hatt en god og åpen diskusjon om tema og ikke alle har vært enige i alt. Høyre er likevel kjent for å ikke å forby alt vi er imot eller ikke liker, og ikke alle i Høyre er like positive til frislipp og tilstander vi har sett i både Oslo og Trondheim. Andre i gruppa har hatt gode erfaringer selv fra bla Oslo ved bruk at dette tjenestetilbudet.  Vi i Høyre forstår intensjon med enda en begrensing, men det er først ved en slik pilot vi faktisk får se de virkelige  positive og negative virkningene av  bruken til dette moderne fremkomstmiddelet, som flere av oss allerede bruker privat i dag. Vi kom til slutt frem til at det allerede er nok begrensninger i forslaget fra Rådmann og vi burde også på sikt kunne se på større avstander utenfor bykjernene. I utvalget ble det også diskutert alkohol og utfordringer det medfører. Men la meg understreke at ikke alle som kjører El-sparkesykler på kveld og nattestid er i beruset tilstand, tro det eller ei,  og det finnes andre lover og regler som regulerer dette, selv om forskriftene også her er under revurdering fra nasjonale myndigheter. Derfor har vi etter en grundig diskusjon i gruppen kommet til at Høyre vil støtte rådmanns opprinnelige innstilling og ikke legge begrensninger på nattestid som foreslått i utvalget.

Høyre har også lyst til å påpeke at vi syntes det er litt rart at kun en tilbyder har meldt sin interesse og at Tønsberg ideelt sett burde lyst ut piloten, men vi stoler her på at administrasjon har godt oversikt over tilbydere. Men påpeker at mens vi kjører pilot  så kan vi risikere at andre helt lovlig firmaer starter opp og operer helt lovlig uten å samarbeide med Tønsberg kommune. Som det står i  sakspapirene har erfaring fra rettsprosesser fra andre kommuner vist at vi ikke har hjemmel til å forby eller strengt regulere bruk av el sparkesykler.

Uansett, flott at Tønsberg lærer av andre byers erfaringer og går i dialog med en næring som antagelig er kommet for å bli.  Tønsberg  kommune bør alltid  tenke nytt og være åpent  for firmaer som tilbyr innovative tjenester som innbyggerne ønsker å benytte seg  av og alltid se på næringslivet som en partner vi skal støte og samarbeide med. Vi ser frem til resultatet av piloten og håper dette bidrar til mer bærekraftig mikro-mobilitet i Tønsberg i årene som kommer.

Takk.»