Nasjonal transportplan må levere i Troms

Våren 2024 skal det vedtas ny nasjonal transportplan. Troms Høyre mener det er avgjørende at den nye planen har konkrete og sterke prosjekter i Troms.

– Nasjonal transportplan må levere i Troms, mener fylkesleder for Troms Høyre, Benjamin Furuly.

Vedtatt av fylkesstyret 24. februar 2024

Regjeringen har signalisert at den nye NTP-en skal justere ned rammene, sammenlignet med tidligere vedtatte planer. Troms Høyre er kritisk til en slik prioritering, da infrastruktur er en helt avgjørende forutsetning for utvikling og vekst i hele landet.

Troms Høyre vil peke på det særlige behovet for opprustning i nord på bakgrunn av den geopolitiske situasjonen. Det er et stort behov for styrket infrastruktur i nord, som sikrer at vi har god beredskap dersom det skulle oppstå en militær krise i vår region. Forsvaret, og våre allierte, har behov for veier med tilstrekkelig bæreevne og kapasitet til å frakte det nødvendige utstyret internt i regionen. I dag er for mange veier mangelfulle, og spesielt må fylkesveier som er viktig for beredskapen rustes opp gjennom en særskilt satsning i NTP.

Infrastruktur knytter fylket tettere sammen, og må bidra til å korte ned avstandene for folk og næringsliv. Slik vil infrastrukturen også kunne bidra til at vi utvikler regionen, og at enda flere kan bo, arbeide og leve i Troms. Troms Høyre krever derfor at NTP leverer på store riksveiprosjekter den første seks års perioden i Troms. Spesielt viktig er prosjektene Østre Malangenkorridor og E6 i Nord-Troms.

Jernbane i Troms har blitt aktualisert i et nytt beredskapsperspektiv. Troms Høyre mener det må vurderes behovet for jernbane i Troms, som en infrastruktur som kan frakte store mengder militær materiell, varer fra næringsliv og bidra til effektiv kommunikasjon mellom øst og vest i Norden.

Fiskerihavner er viktig for å utvikle levende kystsamfunn framover, og oppgraderinger av havnetiltak er derfor effektiv distriktspolitikk som skaper aktivitet og arbeidsplasser.

Regjering og Storting må levere bedre infrastrukturløsninger i vår region framover. Det mangler ikke på aktuelle prosjekter, men viljen til å prioritere satsninger i nord har vært for svak. Troms Høyre krever en ekstraordinær satsning på infrastruktur i vår region.

Troms Høyre mener følgende prosjekter må prioriteres for Troms i den kommende nasjonale transportplanen:

• Østre Malangen korridor må prioriteres i første periode av NTP.
  • E6 Nordkjosbotn – Hatteng og E6 Olderdalen – Langslett må gjennomføres som planlagt i dagens NTP.
  • Fullføring av E8 i Skibotndalen til riksgrensen.
  • Nasjonalt etterslepsløft for fylkesveiene som sikrer at vi kan ta ned vedlikeholdsetterslepet.
  • Rassikring må prioriteres, og ny teknologi må tas i bruk for å sikre regularitet og sikkerhet langs veiene.
  • Jobbe for at jernbane i Troms kan realiseres.
  • Gjennomføre utbyggingen av Husøy havn. Utbedre fiskerihavn i Botnhamn, og mudring i Brensholmen.
  • I arbeidet med ny E10 (Hålogalandsveien) fortsatt prioritere ny trasè/krysning av Tjeldsundet og utbedring