Høyre vil presse Ap til å satse mer på vei

Samarbeidspartiene Høyre, Frp og Venstre fremmet denne uken sitt alternative budsjett for Trøndelag i fylkestinget. Prioriteringene er klokkeklare, i følge gruppeleder Pål Sæther Eiden (H). Han vil satse på å redusere forfallet på veiene fremfor å salte ned pengene.

-Vi satser 30 millioner kroner ekstra på drift og vedlikehold av veier samt 15 millioner ekstra på fornying av veifundament- og dekke. I tillegg forskutterer vi 25 millioner kroner på det statlige veiprosjektet Betna/Stormyra på E39, forteller Eiden som også etterlyser smartere utbygging slik at det blir mer vei for pengene. -Selskapet Nye Veier bygger 20 % mer vei for pengene, sier han med klare forventninger til at også fylkeskommunen kan bruke pengene bedre.

– Også elevene på de videregående skolene må få merke at vi nå er ett fylke. Derfor vil vi gjøre hele Trøndelag til ett inntaksområde. Elevene må selv få velge hvilken skole de ønsker å gå på. Fritt skolevalg bør være en selvfølge, men jeg er redd Arbeiderpartiet ikke vil gi elevene denne friheten til selv å bestemme over sin fremtid, avslutter Eiden.