Sterke navn inn på Høyretoppen

Høyre i Sør-Trøndelag avholdt lørdag nominasjonsmøte til høstens stortingsvalg. Mari Holm Lønseth (25) fra Trondheim tok andreplassen og Guro Angell Gimse (45) ble tredjekandidat. Med dette topper Høyre laget bak kulturminister Linda Helleland, med spennende kandidater som har variert erfaring både innenfor og utenfor politikken.

-Med Mari Holm Lønseth på andreplass, har et av Trøndelags fremste politiske talenter fått plass i teten på Høyres liste i Sør-Trøndelag. Jeg er utrolig glad for at hun har vært villig til å påta seg denne oppgaven og med henne får vi en uredd og dyktig politiker som vil representere regionen på en meget god måte, sier fylkesleder i Trøndelag Høyre, Michael Momyr. Selv var Momyr opprinnelig innstilt på tredjeplassen, men valgte å trekke sitt kandidatur før møtet.

Lønseth er advokatfullmektig, sitter i bystyret og har blant annet vært leder i Sør-Trøndelag Unge Høyre og innvalgt i ungdomspartiets sentralstyre, i tillegg til en rekke andre verv i partiet.

Guro Angell Gimse ble satt på tredjeplassen. Hun sitter på fylkestinget, er aktiv kommunepolitiker og leder fylkespartiets kvinneforum. Hun har også mange års erfaring fra politiet og Konfliktrådet. Hun driver i tillegg gård med kornproduksjon på Gimsan. –Ved det enstemmige valget av Guro vil vi få en erfaren politiker inn som stortingsrepresentant fra høsten av. Det gleder meg stort at så flinke folk har sagt ja til å stå på toppen av Høyres liste. Sammen med Linda Helleland på topp og Rissaordfører Ove Vollan og oppdaling Ingvill Dalseg på plassene bak, vil vi ha et historisk sterkt lag å presentere for velgerne.

Nominasjonsmøtet kom i stand etter at Frank Jenssen og Torhild Aarbergsbotten trakk seg fra listeforslaget tidligere i år.

Slik ble Høyres listeforslag i Sør-Trøndelag:
1. Linda Hofstad Helleland, Klæbu
2. Mari Holm Lønseth, Trondheim