Fylkesvei
Trøndelag Høyres Hovedsaker
Vi må satse mer på vedlikehold og investeringer på fylkesveinettet. Hele fylket skal oppleve et taktskifte i vedlikeholdsarbeidet gjennom en halv milliard mer til vei gjennom de 4 neste årene.
Trøndelag har et vedlikeholdsetterslep på fylkesveiene på omtrent 6 milliarder kroner. På tross av dette har det sittende flertallet kuttet kraftig i veibudsjettene.
Investeringsbudsjettet lå på omtrent 2,6 milliarder i 2018, mens det i 2022 var på 1,1
milliarder, i all hovedsak bomvei-prosjekter betalt av bilistene.
Gode veier er helt sentralt for å sikre god ferdsel for privatpersoner. I tillegg er det svært viktig for næringsdrivende at de kan ferdes trygt, raskt og forutsigbart på veinettet. Gode veier er kort sagt en forutsetning for gode liv. Spesielt er dette tilfellet i distriktene. For barnefamilien som skal kjøre datteren på fotballtrening, er en trygg vei en forutsetning. For butikkmedarbeideren som skal sykle på jobb, er trafikksikkerhet på veien en forutsetning. Vi må sørge for at veinettet er trygt, effektivt og godt i hele fylket. Dette vil stimulere til næringsvirksomhet og gode liv i hele Trøndelag.
Høyre vil bruke en halv milliard mer på vei. Vedlikeholdsetterslepet skal ned, og trønderne skal oppleve en fylkeskommune som satser på trygge og gode veier.
Høyre vil:
- Bruke en halv milliard mer på veibygging og veivedlikehold
- Ha Kongens Gate ferdig oppusset i 2026
- Få raskere ferdigstillelse og lavere kostnader ved at veiene planlegges og bygges ut sammenhengende.
- Vedta en opptrappingsplan for bevilgninger til fylkesveiene slik at vedlikeholdsetterslepet blir fjernet.
- Viktige næringsveier må prioriteres.
- Samarbeidet mellom partene i Miljøpakken må bli bedre slik at framdrift og gjennomføring i miljøpakkens prosjekter skjer raskere. Store og viktige prosjekter som er viktig for trafikkavvikling, bomiljø og fremkommelighet må gjennomføres. Eksempler på dette er Byåsentunnelen, Brundalsforbindelsen og Kongens gate.
- Jobbe for god trafikksikkerhet på veiene i Trøndelag.