Debattnotat skrevet til fylkesårsmøte i Trøndelag Høyre 2024, av programkomiteen Trøndelag Høyre ved Even Hendseth, Vegard Sem og Ingvill Dalseg

Trøndelag, som resten av landet, har mål om nullutslipp innen 2050, videre er utfasing av fossile energikilder et langsiktig mål. Sammen med behovet for energi til verdiskapning (industri/næringsliv) og opprettholdelse av levestandard, gir utfasing en stor mangel på energi i fylket vårt, og vi står overfor en kommende kraftmangel.

Uten utvidelse av fornybar kraft og nett risikerer regionen tap av arbeidsplasser, svekket konkurransekraft, og hindringer for klima omstilling.
En endring i tilnærmingen til utbygging av fornybar energi og nett er nødvendig for å møte klimamål og industrielle behov.
Men konflikter rundt utbyggingen av fornybar energi har skapt utfordringer. Alle kommuner i Trøndelag har behov for fornybar energi, men få vil ha utbygging i sitt nærområde.

I dag er etablering av vindkraftanlegg i Norge regulert av plan- og bygningsloven. Dette gjør at det er opp til kommunene å stille arealer til disposisjon for vindkraftutbygging. Kommunene har i praksis fått vetorett i saker som omhandler utbygging av vindkraft – dette har ført til en tilnærmet full stopp i utbygging av vindkraft i landet.
Høyre er et parti som setter det lokale selvstyret høyt. Det må likevel stilles spørsmål ved om det er riktig at man overlater landets energipolitikk til kommunestyrer rundt om i det ganske land.

Vi skal snart i gang med å elektrifisere sokkelen. Regjeringen har bestemt at Haltenbanken skal forsynes med strøm fra land. Dette vil beslaglegge store mengder kraft, som igjen vil påvirke næringslivets vekstmuligheter i Trøndelag. Med dette bakteppet er det tydelig at det er et stort behov for ytterligere kraftutbygging i Trøndelag. Vi styrer mot et stort kraftunderskudd i vår region, og vi har behov for at det legges til rette for både sol-, vind- og vannkraft. I et lengre perspektiv kan også kjernekraft være aktuelt. Dette ansvaret kan ikke overlates til kommunene alene.

Videre må vi sørge for at vi prioriterer kraften vår riktig. I dag er det “førstemann til mølla”-prinsippet som gjelder ved tildeling av ny kraft. Dette skaper en situasjon hvor viktige prosjekter havner lengre bak i tildelingskøen enn prosjekter med meget liten grad av samfunnsnytte. Det bør derfor utarbeides kriterier, som kan muliggjøre prioritering av innsøkningsforespørsler basert på prosjektenes samfunnsnytte.

Til diskusjon:
* Høyre vil ha statlig styring av fornybarsatsingen i kommunen, slik at vi får tilstrekkelig produksjon av energi lokalt
* Det bør utarbeides kriterier, som kan muliggjøre prioritering av innsøkningsforespørsler basert på prosjektenes samfunnsnytte.
* Norge skal så snart som mulig utvikle egen kjernekraftindustri, inntil teknologien er klar, kan Norge finansiere utbygging av kraftverk i Sverige.
* Det bør legges til rette for storstilt produksjon og utbygging av vindkraft i Trøndelag
* Energi produsert lokalt, skal også komme den enkelte kommune til gode