Debattnotat skrevet til fylkesårsmøte i Trøndelag Høyre 2024, av programkomiteen Trøndelag Høyre ved Even Hendseth, Vegard Sem og Ingvill Dalseg

Høyre står den kommunale selvråderetten og hensynet til lokaldemokratiet sterkt. Et samfunn bygges best nedenfra, og beslutninger bør, i utgangspunktet, tas på lavest mulig forvaltningsmessig nivå. Særlig viktig er dette i arealsaker. Det er lokale politikere som kjenner de lokale forholdene best, og i så måte er best egnet til å fatte beslutninger om arealdisponering i sin kommune.

Kommunepolitikerne opplever i dag at deres beslutningsmyndighet til stadighet blir utfordret av nasjonale myndigheter. Statsforvalterens innsigelsesinstitutt har blitt en hemsko for lokal utvikling, og en stor utfordring for lokaldemokratiet. Statsforvalterens oppdragsdokumenter på landbruks- og miljøsiden, gjør at hensyn til næringsutvikling og boligbygging ikke kan tillegges særlig vekt. Dette er et skjevt syn på samfunnsutviklingen, og meget utfordrende i mange trønderske kommuner.

Utover dette, ser man også at Statsforvalteren ikke greier å se areal i et større perspektiv. Arealsaker, og eventuell tilbakeføring av natur, ses på som isolerte tilfeller innenfor kommunens grenser, fremfor som del av et større regionalt perspektiv. Dette fører til urimelige innsigelser.
Statsforvalterens har utspilt sin rolle som regional utviklingsmyndighet, og i praksis blitt et institutt for vern av natur og motstand mot utvikling.

Til diskusjon:
* Høyre vil fjerne Statsforvalterens innsigelsesmyndighet i kommunale plansaker, Statsforvalterens innsigelsesmuligheter skal heretter erstattes av andre sektormyndigheter på de respektive områdene.
* Sikre kommunenes selvråderett i plansaker, og begrense innsigelsesmyndigheten til absolutte nødvendigheter.
* Kraftig begrense statlige føringer i arealpolitikken.