Trondheim får ny politisk ledelse

Da er det endelig klart at det blir maktskifte i Trondheim. Avtalen mellom Høyre, Miljøpartiet De Grønne, Venstre, Pensjonistpartiet, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti er signert og Kent Ranum blir ordfører, mens venstres Erling Moe blir vara-ordfører.

Vegard Fenes(SP), Majen Sævik (KrF). Erling Moe (V), Kent Ranum (H), Morten Kokaas (PP) og Line Fjørstad (MdG).

Med dette skal vi føre Trondheim i en ny retning. Kommunen skal blir mer åpen og inkluderende og vi skal ta alle krefter i bruk for at innbyggerne våre skal få leve gode, fullverdige liv, hele livet, i hele kommunen.

-Jeg er veldig glad og stolt over at disse partiene er blitt enige om hvordan vi skal gjøre den gode byen vår enda bedre. Høyre gjorde et historisk godt valg, og ble byens klart største parti. Det var naturlig for oss å ta ansvar for at byen får en ny retning, der vi skal ta alle gode krefter i bruk, og sikre en bedre balanse mellom næringslivets behov og klima, natur og byutvikling, sier Kent Ranum.

Byen skal bli grønnere, mer nyskapende og mer levende, og den skal bli klimanøytral innen 2030. Vi skal ta vare på naturen, fjorden og livsgrunnlaget vårt. Trondheim kommunes klimastrategi skal videreutvikles slik at den inkluderer hvordan privat næringsliv kan akselerere utslippskutt. Vi skal lede an som kunnskaps- og teknologihovedstad i Norge. Trondheim skal være ledestjerne for moderne byutvikling i Norge.

I Trondheim skal det bli mer byliv, både i Midtbyen, sentrum og ute i bydelene. Det blir en bedre by for menneskene og næringslivet, og mer rom for kultur og aktivitet. Kollektivtilbudet blir mer tilgjengelig gjennom flere avganger, særlig i ytre bydeler, og det innføres “smart prismodell” for enkeltbilletter og vi redusere prisen for studenter.

Gode helse- og velferdstjenester til alle innbyggere er viktig og det skal vi få ved å ta bedre vare på alle som har behov for helse- og omsorgstjenester. Grunnbemanningen i eldreomsorgen skal opp, det skal bygges flere varierte boformer for eldre, og det innføres fritt brukervalg i hjemmetjenesten betalt av det offentlige. Vi skal jobbe for et verdig bo- og aktivitetstilbud til innbyggere med funksjonsnedsettelse. Unge som sliter med rus og psykiske problemer skal få mer tilgjengelig og variert hjelp. Kommunen skal gjennomføre pilotprosjektet “Et enklere Nav” for bedre oppfølging av ungdom utenfor utdanning og arbeid.

-Ranum sier videre at Høyre er svært godt fornøyd med at elevene skal oppleve en skole med mestring, læring og trivsel, at det blir flere ansatte i eldreomsorgen og at økningen i eiendomsskatten skal stoppes.

Eiendomsskatten skal holdes nede, og den skal reduseres hvis den økonomiske situasjonen tillater det. Mer næringsareal skal tilgjengeliggjøres og vi skal ha forutsigbare og gode rammevilkår for næringslivet.

Det skal bli flere lekeplasser og mer beplantning. Det skal iverksettes en kraftsatsing på fotgjengere, syklister og kollektivtrafikken for å kunne bli en klimanøytral by i 2030. Grønn strek skal ligge fast. Vi vil gradvis erstatte gjennomgangstrafikken og gateparkeringen i sentrum, med flere bilfrie gater og soner som kan fylles med byliv. Vi skal jobbe for å forlenge Gråkallbanen og arbeide for å innføre bytog på strekningen Skansen, Marienborg, Lerkendal, Leangen, Lademoen og Sentralstasjonen.

Kommunen skal være en støttespiller for kulturlivet, frivilligheten og idretten slik at alle har muligheten til å delta. Partiene vil bla innføre et fritidskort på 2000 kroner for alle ungdomsskoleelever, realisere bydelsbasseng Øst, bygge ny ishall på Tiller og bygge ny Charlottenlund kirke.

Vi skal skape en skole der alle elever opplever mestring, læring og trivsel.

Trygg økonomisk styring og budsjettbalanse gjennom hele valgperioden er en forutsetning for den nye samarbeidsplattformen, og forvalteransvaret hviler på våre skuldre. Det ansvaret skal Trondheim Høyre og resten av koalisjonen i Trondheim ta.

Innfører parlamentarisme

Partene er blitt enige om at det endelig skal innføres parlamentarisk styreform fra og høsten 2024. Det har vært flertall for dette i en årrekke, men venstresiden har aldri greid å innføre det. Nå tar de borgerlige partene og MDG grep. Frem til parlamentarisme er innført, styres kommunen etter formannskapsmodellen.