Energi til arbeid!

Mer strøm og bedre strømnett er avgjørende for industriarbeidsplasser

Statsminister Erna Solberg på besøk i Tvedestrand. Der møtte hun lokale politikere i Agder Høyre.

I sommer kom St. meld 36 som regjeringen har utarbeidet. Den går i korthet ut på å gi føringer for mer elektrifisering av Norge.

Meldingen er populært kalt: Energi til Arbeid.

Det skal bygges ut mer fornybar energi. Klimamål skal nåes med mindre utslipp av co2 og mer industriell vekst. CO2 fangst og lagring skal redusere utslipp. Egen industri skal styre denne virksomheten.

Jeg viser blant annet til Norges første anlegg for kabonfangst og -lagring i kommersiell drift som Oplandske Bioenergi AS som nettopp er åpnet på Rudshøgda ved Hamar.

Høyre er i førersetet med god fremtidsrettet politikk og AP med Jonas Gar Støre har lest St.Meld og sier meldingen er god, men den er seint ute (se E24.no).

Jeg synes regjeringen har hatt hendene fulle mtp pandemisituasjonen i Norge og håndtert den godt og allikevel gjennomfører en romslig, trygg og god politikk for alle.

Vi har pr. i dag nok fornybar energi gjennom den rene vannkraften vår. Tatt i betraktning at vi skal skape flere arbeidsplasser i nær framtid så blir kraftoverskuddet fort brukt opp i den sammenheng.

Strømnettet skal oppgraderes og vannkraften skal oppgraderes. Vi skal spare strøm ved bedre byggeskikk. Grunnskatten til energianlegg som blant annet vannkraft er endret slik at oppgraderinger og investeringer er lettere gjennomførbart med lavere kostnad.

Moderne kraftkrevende industri dreier seg om batterifabrikker, hydrogen- og ammoniakkfabrikker. Hydrogen skal i framtiden brukes i transportnæringen og «avfallet» er rent vann. Ammoniakk skal brukes som et maritimt drivstoff.

Vi har 18 små og store datasentre i Norge i dag og det skal bygges flere. Google er et eksempel på et firma som vil etablere seg i Norge. De kjøpte for en tid tilbake 2000 mål i Skienområdet for 300 millioner kroner. Selve datasenteret vil ha en investering på flere milliarder og gi hundrevis av arbeidsplasser. Et datasenter krever mye kraft til kjøling. Det vil gå mye til spille av varme i kjølevannet og dette kan gi oppdrettsnæringen muligheter. Det snakkes om bl.a hummeroppdrett.

Tidligere Statoil og i dag Equinor satser 200 milliarder i investeringer de neste fem årene på fornybar elkraft fra havvind. De vil ha en liten økning i oljeutvinningen og så fram til 2030 vil oljeutvinningen trappes ned. I 2030 vil Equinor ha investert i nye 200 milliarder og 50% fornybar drift.

Kom på Høyrestand fremover og drøft dine hjertesaker med oss!

Vi vil ha god politikk som bærer.

Arne Guddal, Tvedestrand Høyre