Demensvennlig Ullensaker

Høyre i Ullensaker fokuserer på demensomsorg og teknologisk utvikling. Målet er å sikre god omsorg for de berørte og pårørende.

De aller fleste kjenner noen eller har noen i familien som er rammet av demens. Høyre vil legge til rette for at de som blir rammet av sykdommen og deres pårørende kan få en så god omsorg som mulig. Det handler om kvalitet, verdighet og muligheten for deltakelse og mestring i hverdagen; hjemme eller på institusjon.

Antall med demens i Ullensaker kommune.

Ullensaker har fortsatt en ung befolkning og andelen personer som er rammet av demens ligger under landsgjennomsnittet. Men demens kan ramme unge mennesker helt nede i 30 årsalderen. Forskere mener at vi i løpet av 20 år har dobbelt så mange med demens. Det blir trolig vår største helseutfordring, større enn korona og kreft. Vi må skape et mer demensvennlig samfunn og øke kunnskapen om demens. I Ullensaker må vi sikre de som allerede er rammet av demens får et verdig tilbud og planlegge for økende vekst for denne pasientgruppen.