Elever med stort læringspotensial og digital kompetanse inn i Ullensakerskolens strategiplan for læringsutbytte

Strategiplan forlæringsutbytteStrategiplan for læringsutbytte i Ullensakerskolen ble første gang vedtatt i kommunestyret for perioden 2013- 2016, og ble senere rullert for perioden 2015-2018. Intensjonen med å etablere strategiplanen var å øke læringsutbyttet for elevene i grunnskolen i Ullensaker kommune. Planen danner grunnlag for systematisk arbeid i Ullensakerskolen og beskriver mål og tiltak for å oppnå mer læring for alle. Alle tiltakene i strategiplanen er godt forankret i forskning om hvordan elevene lærer best.

En god strategiplan somsikrer et godt samarbeid mellom politikk og administrasjon

Som folkevalgt lokalpolitiker vil et naturlig spørsmål å stille seg være; «hvordan kan elevene få et bedre utbytte av ressursene som settes inn for at de skal lære?». Gjennom å bevilge penger er det vi politikere som gir administrasjonen det handlingsrommet de trenger for å sette i verk tiltak som fører til at hver enkelt elev utvikler seg optimalt faglig og sosialt. Dette krever en god dialog mellom politikk og administrasjon slik at vi politikere kan foreta godt informerte beslutninger. Ullensakerskolens strategiplan bygger på forskning på «det som virker», og det har gjort det enklere for meg som folkevalgt politiker å prioritere de rette tiltakene – de som har effekt på elevenes læring.

Videre har strategiplanen sikret administrasjonen, skoleledelsen og lærerne i Ullensakerskolen langsiktighet, forutsigbarhet og arbeidsro til å gjennomføre disse tiltakene i praksis, mens vi som skolepolitikere må holde oss i ro frem til neste rullering. I sum har dette gitt tydelige resultater ved at elevenes læringsutbytte i Ullensakerskolen har økt vesentlig i perioden 2013-2018.

Ny rullering med noennødvendige endringer

Nå er det foretatt en mindre rullering av strategiplanen for perioden 2018-2020. Nødvendige endringer er gjort for å tilpasse planen endringer i opplæringsloven, innføring av nytt læreplanverk med overordnet del, endringer i lederstrukturen på SB området, og økt satsing på digital kompetanse i Ullensakerskolen. De viktigste endringene i planen er som følger:

Læringsutbytte

Et uttalt mål i strategiplanen er at Ullensakerskolen skal øke elevenes læringsutbytte til et høyere nivå enn det levekårsindeks og foresattes utdanningsnivå tilsier. I den nye utgaven av planen er dette begrepet er utdypet for å sette det inn i en større sammenheng; godt læringsutbytte og gode grunnleggende ferdigheter i grunnskolen er en avgjørende faktor som en del av en livslang prosess, der det endelige målet er at elevene skal vokse opp til å bli en best mulig utgave av seg selv og delta aktivt i samfunns- og arbeidsliv som voksne.

Den gode leder:

I Ullensakerskolen er vi opptatt av at alt vi gjør – fra politisk nivå, administrasjonen, skoleledelsen og læreren skal føre til optimal utvikling hos hver enkelt elev. All ledelse i Ullensakerskolen skal virke helt inn i klasserommet!

Den gode lærer sereleven med stort læringspotensial

Det er lagt til et eget fokusområde i planen som heter god tilpasset opplæring. Det er godt kjent at alle elever har rett på opplærings tilpasset sine forutsetninger. Likevel har en valgt å løfte frem en gruppe elever spesie< elever med svært høye forutsetninger for læring – på fagspråket kalt elever med stortlæringspotensial. Tradisjonelt har nok forestillingen vært at dette er de «flinke” eller «høytpresterende” elevene. Imidlertid kan den evnerike eleven utmerket godt innta rollen som klassens klovn, argumentasjonskonge, eller lærerkorrektør. Det er derfor avgjørende at lærerne har god kompetanse på å gjenkjenne disse elevene samt gi de utfordringer som bygger opp under læringslyst og indre motivasjon da samtlige elever har krav på faglig opplæring på sitt nivå.

God digital kompetanse

Vi som folkevalgte politikere satser mye på Ullensakerskolen og det har gjort det mulig å gå til innkjøp av læringsbrett til alle elever og lærere. Det er derfor gjort nødvendige endringer i strategiplanen for å løfte frem denne viktige satsingen, og sikre at denne storstilte satsingen på digital kompetanse hos elever og lærere fører til økt læring hos elevene.

Ullensakerskolen inn ifremtiden

Ved å vedta disse endringene i strategiplanen sikrer vi som folkevalgte politikere administrasjonen en tydelig retning og et handlingsrom til å fortsette å utvikle Ullensakerskolen til det beste for elevene. Neste steg vil være å utarbeide en strategiplan for ethelhetlig læringsløp i Ullensaker kommune, der barnehage og grunnskole ses isammenheng med videregående opplæring. Ved å sikre en «rød tråd» der ogsåbarnehagens rolle blir tydeliggjort og styrket bringer vi kommunene ett stegnærmere ett av de viktigste målene vi kan ha som kommune; nemlig at hvert enkelt barn skal vokse opp til å bli en best mulig utgave av seg selv!

HUSK: På torsdag 19.04 er det Ullensakerdag hvor alle som vil er invitert på rådhuset i Kong Rakne kl. 18 – hjertelig velkommen.