Høyres forhandlingsutvalg

Dette er forhandlingsutvalget for Ullensaker Høyre.

Forhandlingsutvalget ved Hans Petter Lindstad, Nina M. Ellingsen, Karianne Raad Wanggaard og Mette Karin Knutsen

Forhandlingsutvalget for kommunevalget 2023 oppnevnes av styret i Ullensaker Høyre. Forhandlingsutvalget består av:

Hans Petter Lindstad
Nina M. Ellingsen
Karianne Raad Wanggaard
Mette Karin Knutsen

Vara: Ole Gunnar Andresen og Even Mølmshaug

Etter et kommunevalg må partiene samarbeide for å danne en fungerende kommunestyreledelse eller koalisjon. Forhandlingsutvalget spiller en nøkkelrolle i disse forhandlingene, hvor de diskuterer og avtaler politiske plattformer, posisjoner i kommunestyret, og andre viktige spørsmål som er nødvendige for å danne et flertall.

Utarbeidelse av politiske avtaler: Forhandlingsutvalget er ansvarlig for å utforme en skriftlig politisk avtale som beskriver prinsippene, målene og samarbeidsvilkårene for den kommende koalisjonen eller samarbeidet. Denne avtalen danner grunnlaget for samarbeidet i kommunestyret og inneholder beskrivelser av de politiske prioriteringene og forpliktelsene til partiene som deltar.

Fordeling av verv og posisjoner: Forhandlingsutvalget diskuterer og avtaler også hvordan posisjoner og verv i kommunestyret skal fordeles mellom de deltakende partiene. Dette inkluderer valg av ordfører, varaordfører, komitéledere og andre viktige roller.